Jag är på väg att köpa en spikpistol och har bestämt mig för en gas-batteridriven sådan. Vad jag läst på forumet så verkar Paslode im90 få bra kritik och jag är sugen på en sådan. Men sen såg jag paslode 350/90 som också är en gas-batteridriven för samma spikstorlek och den är 3000:- biligare. Vad är det för skillnad och vad motiverar köpet av den dyrare?
Har aldrig använt spikpistol tidigare så jag är helt novis


länkar till dom båda
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/37_48/products_id/127
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/37_48/products_id/538
 
Ännu en fråga ifall jag skulle kolla på en med luft. Vad är det för skillnad i vilkt?
Har försökt att kolla runt men hittar bara en makita som spikar 50-90mm spik och som uppger vikt. Den är lika tung som paslode gasdriven, 3,8kg för bägge.
Har inte paslode någon luftpicka som skjuter 50-90mm?

Det som skulle kunnat motivera köp av en luftdriven är vikten men då den verkar vara densamma så är det inte aktuellt. Men verkar det inte rikigt konstigt att en luftdriven är lika tung som en batteri-gasdriven?
 
Hej

Jag shopar också runt efter spikpistol.
Kan egentligen inget om dem.
Detta har jag dock snappat upp på nätet och div annonser.
Jag kan ha fel men jag har kommit underfund med:

Man behöver flera olika för olika ändamål.

Reglar typ stomme 50-90 mm spik. Skall vara dyr för att funka. Bror min köpte en för 1200 och det var bara skräp.
De finns för runt huvud ch för halvmånformat huvud.

För tex bastupanel / MDF skivor. 1.25 tum till ca 2 tum. OBS Spiktjocklek ca 15 gauge

För lister samma som ovan men för tunnare spik 18 gauge (vad det nu är).

Samt en för pappspik

Och till sist en för klammer


Jag gissar att du klarar mindre jobb med gas och batteri.
De tyngre behöver man antagligen luft för att de skall gå bra.

Hoppas att du blev förvirrad på en högre nivå.
Det är jag numera.
 
Fördelarna med IM90:an är att den skjuter RounDrive spik, dvs spik med rund skalle som ger ett starkare och snyggare förband. Den kan också användas ner till -15°C, medan 350:an börjar bli kinkig när det kryper ner mot nollan.
90:an är som sagt betydligt dyrare, och panelnosen till den kostar ca 1000:- jämfört med knappt 300:- för en nos till 350:an.

Edit; Och allt det hade du redan läst dig till, vilket jag hade vetat om jag hade bemödat mig med att klicka på dina länkar...
 
Redigerat:
Tackar för info. Det jag just kom på är väl att det inte går att spika takpanel med dessa pistoler? Blir väl inte speciellt bra med rundskalle kan jag tro. Eller ?
 
Det blev en im350/900 och en im65a. Två gaspickor till sanslöst bra pris, 4500:- resp 3800:- inkl moms :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.