Vad är skillnaden mellan en PE och en PEM slang? Jag håller på och lägger ny vattenledning mellan hus och borrhål, har en slang hemma som det står PE 32 sen står det 4.4 1.0 mpa. Kan jag använda den?
 
Redigerat:
Ingen som vet?
 
Är det inte så att det är samma slang, bara stora rullar på pem har jag för mig... Rätta mig gärna.
Alltså PolymerEtylen / PolymerEtylenMeter ?
 
Ingen aning men såg att nån firma sålde både och på samma längder ......
 
Det finns lite olika PE-slangar. PEL, PEM och PEH. De olika beteckningar syftar på densiteten.
 
  • Gilla
bhshpk
  • Laddar…
Slangen är också märkt 2001 antar att det är året och skulle tro att slangen inte är svensk utan har följt med ett flyttlass från Spanien. Skulle den funka tro?
 
Redigerat:
Om du mäter tjockleken på väggen med ett skjutmått, hur tjock är den? Samt om du ställer dig på en bit, klämms den ihop då?
 
  • Gilla
Sirtingeling
  • Laddar…
Jag har precis fått pem slangen som kom med pumppaketet också i dimension 32 och den har bra mycket tunnare väggar än pe slangen. Har inget skjutmått men vid koll med tumstocken verkar det vara strax under 5 mm så märkningen 4.4 är kanske godstjockleken. Om jag står på den händer inget men den känns lite mjukare och lättare att böja än pemslangen som kom med pumpen.
 
1.0 mpa borde nog snarare utläsas 1.0MPa, (1.0 megapascal), alltså 10bar och borde alltså vara tryckklassen.
 
Ah, slangen klarar sig säkert. Det är risken för att den kollapsar under marktrycket som är en risk. Men med återfyllning med grus och inga större stenar klarar det sig.

Men du får svårt att hitta kopplingar som accepterar slangen iom den tjockare väggen.
Du får isf prova dig fram med risken för att mässingen i en koppling spricker.
Plastkopplingar fungerar, men det är inget jag rekomenderar, hellre mässigskoppling typ PRK eller beulco 66.

66n finns för 32*4.4, men får nog beställas på de flesta ställena.
http://www.vvs-boden.se/beulco-6601-koppling-rak-x-utvandig-gg-32x44x1-p-11435.html

PRKn ska egentligen ha en stödhylsa, men klarar sig ofta utan den.
http://www.vvs-boden.se/prk-rak-koppling-plast-x-utvandig-gg-32-x-r25-p-1012.html

Trycket är ingen fara dock, max 4-5bar i en hemmaanläggning.
 
Ok men dom kopplingar man fick med brunnspaketet har ju inga stödhylsor och inte heller någon vägg inuti utan det är bara skjuta i och dra åt. Det är mässingskopplingar, typ vanliga kopplingar till pemslang.
 
Vatettekopplingar? Är det en klämring i metall eller plast?
 
Såna här är det
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känner igen den, men minns inte märket.
Fungerar säkert jättebra i mark och ställen utan vertikal last.
På en hängande pump så hade jag valt beulco 66
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.