Hej!

Ska köpa ett antal infravärmare och montera i taket på altan (ej inbyggd) men jag blir inte klok på vilken sort man ska ha. Någon som har insikt i detta område?

Det verkar som det finns 3 teknologier:
1. "Vanliga", långsmal variant som verkar ha en grov ståltråd som värms upp. Mycket billiga. Men ska enligt försäljningsinformation för infravärmarna nedan mer värma upp luften (och blåser lätt bort).

2. Kolelektrod (man använder kol iställt för stål). Dessa ska enligt försäljningsinfon mer värma upp ytor än luft och därmed ge mycket mer "bang for the W". Dom kostar såklart mer än 1.

3. Halogenteknik. Samma som 2 dvs värmer upp ytor istället för luften (enligt försäljningsinfo). Lyser dessutom vilket kan vara både bra och dåligt. Dyraste varianten (typ 5-10ggr dyrare än en traditionell infravärmare).

Någon som vet om kolelektrodvarianterna är mycket effektivare än traditionella och om fördelarna med halogen jämfört med kolvariant?
 
Det du skriver stämmer bra med vad jag upplevt när jag testat lite olika värmare.
Dom billigaste är mer som element, men fungerar bra om man vill värma upp hela utrymmet och har det vindtätt.
Halogeninfra värmer skönt, men lyser alldeles för mycket, den vi testade, en ganska dyr modell lös upp som en 150W halogenstrålkastare.
Så mellanmodellerna är det som gäller tycker jag, vi har föregångaren till den här 1800W.
http://www.alf-nordic.se/#
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Sitter du inte så att du kan stänga till (fritt luftflöde) så skulle jag säga att Alt. nr 3 är det enda som kommer att fungera.
Ja det lyser en del... men inte så att det stör... i alla fall inte enligt mig :)
 
Så Alf-värmare är alltså kolelektrod?
Finns ganska billiga värmare med "kolfiberelemet" 399:-/1kW undrar om det är samma teknik som Alf. Just beteckningen kolfiber låter lite "dekaltrimmning" typ turbo och quattro. http://www.clasohlson.com/se/Infravärmare/Pr366191000

Halogen är klart dyrare men om den är bättre utomhus kanske man kan leva med lyseffekten. Måste dock testa själv förstår jag...Tänkte ha 5-6000W och om en lyser som en 150W lampa blir det inte många myskvällar.
 
Jag tror inte heller att clasolsons värmare är en "riktig" infravärmare, hornbach i gbg har värmare som man kan testa, det kanske dom har i en butik nära dig också.
Halogenvärmaren lämnade vi tillbaka snabbt, ingen ide att ha tända ljus eller annan mysbelysning när den är igång, kan dock tänka mig att den vore bra i ett garage tex. där man har nytta av ljuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.