Totte_S
Behöver byta ett glödstift på audi diesel 2015. Kostar enstaka hundring på biltema/skruvat/autodoc. på mekonomen finns ngk bosch och denso för 500 och beru för 2000 spänn.
Vad motiverar denna skillnad i pris? Är det bara att köpa ett bosch o va glad? Eller duger det mesta?
 
Redigerat:
Är alla stift av samma typ då? Ibland finns det både vanliga enkla glödstift och glödstift med tryckgivare till samma modell. Vet att de bägge typerna finns till tex Opels 2.0 cdti motor, anledning okänd dock.

Annars är väl Beru en originaldel, därav högre pris. Jag hade satsat på Bosch i det här fallet.

Edit: Men jag skulle rekommendera att handla från trodo.se eller Tyskland istället. Jag slog på ett regnr från en 3.0 TDI -17 för skojs skull hos trodo.se. Ett Bosch glödstift går för 185kr och ett Beru 165kr där. (Standard glödstift)

Alternativt AD Bildelar om du vill handla lokalt, brukar vara rätt hyfsade priser där. Mekonomen kan gott missa en försäljning med deras hutlösa ockerpriser.
 
Redigerat:
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Tack! 161kr för ett denso med trycksensor.
Hur fasen vet man om man har/behöver trycksensor?
På en del står det att man inte får blanda olika fabrikat. Är det viktigt eller säljknep?
 
Totte_S Totte_S skrev:
Tack! 161kr för ett denso med trycksensor.
Hur fasen vet man om man har/behöver trycksensor?
Tyvärr finns det ingen helt pålitlig reservdelskatalog/sprängskissar öppet på nätet till Audi, som det finns till BMW tex (Realoem.com).

Så för att vara helt säker får man helt enkelt rycka bort plasten från motorn för att inspektera stiften själv och jämföra mot bilder. De med trycksensor brukar vara lite fetare runt kroppen.

Ang att blanda märken så svarar jag nja på den. Helst ska man ju försöka ha likadana stift med samma värden. Men å andra sidan så matchar ju inte värdena ändå efter en tids drift, när det blivit slitna. Jag har blandat glödstift med framgång och hade inte tvekat att göra det igen oavsett motor, men jag kan ju inte garantera något såklart.

Tändstift är en annan fråga däremot, där bör man absolut sträva efter att ha likadana stift. Men det är som sagt en helt annan grej då det påverkar motorns gång konstant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Tyvärr? finns väl massor med helt användbara VAG epc på nätet.
Med den prisskillnaden ts pratar om så kan det rimligen inte handla om samma typ av stift.
 
S Stefan1972 skrev:
Tyvärr? finns väl massor med helt användbara VAG epc på nätet.
Med den prisskillnaden ts pratar om så kan det rimligen inte handla om samma typ av stift.
Notera orden helt pålitlig. Användbara i stort, men ej pålitliga gällande små skillnader som i detta fall med typ av glödstift. Det har jag fått erfara många gånger tyvärr, hos flera olika märken. Realoem är den enda katalogen som gett mig rätt information varenda gång, utan undantag.

Senast häromdagen skulle jag beställa ett nytt bränslefilter till en isbil jag har, en Audi. Kollade diverse reservdelskataloger som alla pekade på att jag skulle ha ett #8E0201511J med slanganslutning. Men efter okulär kontroll under bilen visade det sig att jag egentligen behövde ett #8A0133511 med banjofattning.

Som ett litet tillägg kostar #8A0133511 tillverkat av Mahle 452kr på Mekonomen och 199kr på Mekster.


Jo precis, därför är det nu viktigt att han kontrollerar vilket typ av stift det sitter i motorn.
 
Redigerat:
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Jag har sålt reservdelar länge och använt mig av många kataloger på nätet. Sällan det är nåt som inte stämmer.........men detta bygger ju särskilt inom vag att man har koll på alla tillvalskoder och motoralternativ också. Ibland kan det vara mer komplicerat än så. Så på det viset är ju en katalog ett arbetsredsakp, det ger ju sällan en rak väg till rätt reservdel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.