Hej

Ja, som rubriken lyder...
Vi ska byta panna och sätta in en luftvatten pump.
Har kollat med två företag och de ena har NIBE och de andra Daikin.
Med installation och allt skiljer det endel i pris.
Nibe runt 100 och Daikin runt 80.
Får man vad man betalar för eller är risken att man betalar lite bara för märket?
Någon som har bättre koll???
 
Jag tror inte att Daikinpumpen är sämre än Nibe-pumpen, men mitt underlag är lite litet... Jag har alltså en Daikin Altherma själv.

Nibe har två skilda l/v-pumpar, dels F2025 och dels Nibe Split. Den sistnämnda är ganska lik altherman rent tekniskt. 2025-an däremot cirkulerar vatten mellan ute- och innedel, har annat kylmedium och ingen varvtalsreglering på kompressorn.

Jag tror att båda Nibe-pumparna har betydligt fler inställningsmöjligheter än Daikins pump. Å andra sidan ska man inte hålla på att ratta värmepump resten av livet utan man ska ställa in den, och sedan ska den gå utan att behöva klappas om..

Nibe har bättre innegivare. Daikins innegivare är enkelt gjord och stoppar hela pumpen när det är varmt nog, trots att själva pumpen kan styra varvtalet efter behovet.

Nibes innedelar är av traditionell modell, typ stor garderob. Daikin har en lös varmvattenberedare och en vägghängd "hydrobox". Det blir mer synlig rör- och eldragning med Daikins lösning. De har dock en ny variant av Altherman med innedel i ett stycke, men den vet jag inget om.

Daikins utedel är mycket tyst (relativt sett naturligtvis). Nibes tror jag är bullrigare. Om det är skillnad i praktiken vet jag inte.

Om man ska ha mycket varmvatten tror jag att 2025-an är lite effektivare på att värma upp det tack vare att den använder R404A som kylmedium, men jag är inte helt säker på det. Daikinpumpen (och, gissar jag, Nibe Split) värmer vattnet till drygt 40 grader med värmepumpen och använder elpatron för resten.

Daikins innedel har kontaktorer som smäller ganska rejält när varmvattenproduktion och tillskottsvärme går in. Har hört om folk som fått dem bytta till andra fabrikat som väsnas mindre. Det stör nog mest om man har hydroboxen i rummet brevid sovrummet.

Kläm inte bara på pumparna utan kläm på montören också. En bra montör är värd en del, och det kanske ska skruvas lite på inställningarna efteråt.

Jag hade problem med korta gångtider på pumpen i början, men har löst det nu med innegivare och lite inställningar. Egentligen skulle det nog ha varit en volymtank installerad, men det det gäller alla värmepumpar oavsett fabrikat.
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Jag tror inte att Daikinpumpen är sämre än Nibe-pumpen, men mitt underlag är lite litet... Jag har alltså en Daikin Altherma själv.

Nibe har två skilda l/v-pumpar, dels F2025 och dels Nibe Split. Den sistnämnda är ganska lik altherman rent tekniskt. 2025-an däremot cirkulerar vatten mellan ute- och innedel, har annat kylmedium och ingen varvtalsreglering på kompressorn.

Jag tror att båda Nibe-pumparna har betydligt fler inställningsmöjligheter än Daikins pump. Å andra sidan ska man inte hålla på att ratta värmepump resten av livet utan man ska ställa in den, och sedan ska den gå utan att behöva klappas om..

Nibe har bättre innegivare. Daikins innegivare är enkelt gjord och stoppar hela pumpen när det är varmt nog, trots att själva pumpen kan styra varvtalet efter behovet.

Nibes innedelar är av traditionell modell, typ stor garderob. Daikin har en lös varmvattenberedare och en vägghängd "hydrobox". Det blir mer synlig rör- och eldragning med Daikins lösning. De har dock en ny variant av Altherman med innedel i ett stycke, men den vet jag inget om.

Daikins utedel är mycket tyst (relativt sett naturligtvis). Nibes tror jag är bullrigare. Om det är skillnad i praktiken vet jag inte.

Om man ska ha mycket varmvatten tror jag att 2025-an är lite effektivare på att värma upp det tack vare att den använder R404A som kylmedium, men jag är inte helt säker på det. Daikinpumpen (och, gissar jag, Nibe Split) värmer vattnet till drygt 40 grader med värmepumpen och använder elpatron för resten.

Daikins innedel har kontaktorer som smäller ganska rejält när varmvattenproduktion och tillskottsvärme går in. Har hört om folk som fått dem bytta till andra fabrikat som väsnas mindre. Det stör nog mest om man har hydroboxen i rummet brevid sovrummet.

Kläm inte bara på pumparna utan kläm på montören också. En bra montör är värd en del, och det kanske ska skruvas lite på inställningarna efteråt.

Jag hade problem med korta gångtider på pumpen i början, men har löst det nu med innegivare och lite inställningar. Egentligen skulle det nog ha varit en volymtank installerad, men det det gäller alla värmepumpar oavsett fabrikat.
Hej!

Du hade så bra och utförligt svar så jag chansar att fräscha upp tråden och se om du kan hjälpa mig. Jag står nu med samma fråga fast står och väger mellan Nibe BVP och Daikons BVP. Det borde ha hänt en del på 10år gissar jag. Så hur står sig dessa mot varandra idag? Vad bör man tänka på? :)

Tack på förhand
 
Altherman jag har snurrar fortfarande problemfritt så jag har inte haft anledning att kolla Nibe vs Daikin för bergvärmepumpar. Jag passar :)
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
Som sagt en vettig installatör är avgärande, dessa två pumpar skiljer sig nog inte åt alldeles för mycket, däremot skulle jag säga, ska du ha en inverter, så satsa på Daikin.
Ska du ha en onoff, så skulle jag gå på Nibes 1245, den är rätt bulletproof
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Som sagt en vettig installatör är avgärande, dessa två pumpar skiljer sig nog inte åt alldeles för mycket, däremot skulle jag säga, ska du ha en inverter, så satsa på Daikin.
Ska du ha en onoff, så skulle jag gå på Nibes 1245, den är rätt bulletproof
Tack för info! För en som inte kan, vad är inverter och vad är onoff? :)
 
Inverter=varvtalsstyrd kompressor som anpassar hastighet efter vilken temp värmesystemet behöver för tillfället.
on/off= 100% på eller av, går on tills inställt börvärde är nått, sedan off. Upprepar när ärvärdet fallit till inställd tillslagstemp
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Inverter=varvtalsstyrd kompressor som anpassar hastighet efter vilken temp värmesystemet behöver för tillfället.
on/off= 100% på eller av, går on tills inställt börvärde är nått, sedan off. Upprepar när ärvärdet fallit till inställd tillslagstemp
Tack så mycket för svar! I nästa steg hur/vad ska man ta ställning mellan detta när man väljer? Förstår begreppet bättre men hänger inte helt med på innebörden vid vad mellan dem olika.
 
Jag kör själv onoff, och jag är onoff förespråkare, i alla fall vad gäller nibe, eftersom jag skruvar i dom dagligen. De har blivit mycket bättre på sista tiden, men tycker fortfarande att där finns problem när man bor lite utanför tätbebyggt, och får svajigt på nätet med lite avbrott och dylikt, då vill inte inverterpumparna riktigt hänga med, och ofta säger invertern upp sig, med en kostnad på 10000 kr plus arbete.
Jag gillar Nibes 1245 serie, den är stabil och bra, dock en onoff, men det har funkat i närmare 30 år
 
Nibe är mer användarvänliga. Daikin fungerar väl så bra, men har krångliga menyer. Det finns många parametrar som installatören måste ha koll på.
Ska man ha lite extra tillbehör som poolstyrning, extra värmekrets, frikyla mm så är valet helt klart Nibe.

Dessutom är Nibes support outstanding jämfört med Daikins, som numera praktiskt taget är obefintlig.
 
30 år? 1245 introducerades 2009?
 
Sa inte att Nibe 1245 är 30 år, onoff pumpar har funnits ca 30 år, säkert längre också!
Vet inte hur läng man använt VP i hus
 
L lordi skrev:
Nibe är mer användarvänliga. Daikin fungerar väl så bra, men har krångliga menyer. Det finns många parametrar som installatören måste ha koll på.
Ska man ha lite extra tillbehör som poolstyrning, extra värmekrets, frikyla mm så är valet helt klart Nibe.

Dessutom är Nibes support outstanding jämfört med Daikins, som numera praktiskt taget är obefintlig.
Exakt, Daikins menyer är pest jämfört med Nibes, och supporten ska vi inte snacka om, Daikin var bra för några år sedan, men senaste åren, så är det riktigt uselt.
 
DonPablo R134a skrev:
Exakt, Daikins menyer är pest jämfört med Nibes, och supporten ska vi inte snacka om, Daikin var bra för några år sedan, men senaste åren, så är det riktigt uselt.
Vet ni någon om Daikins kylkonvektorer och styrdon kan användas till Nibes BVP? När jag kollar på Daikins är det snyggare konvektorer jämfört med Evecos. Även styrdonen som ska sitta på väggen ser så föråldrad ut hos Eveco men mycket snyggare och modernare look på Daikins. Då är frågan om man kan kombinera dessa?

En person håller en smartphone med en kontrollapp framför en modern Daikin termostat på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit väggmonterad styrenhet för HVAC med ratt och knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om de är trådlösa så är det inte säkert att det går att kombinera. Men det finns en uppsjö av 3:e part tillverkare av termostater/controllers till fläktkonvektorer som är både snyggare samt med mer funktioner.

Personligen kommer jag att inhandla denna typ till mina fläktkonvektorer.

https://www.produal.com/shop/web_smart_thermostats/sku-60014M2000

Finns en massa möjligheter att programmera som man vill. T.ex. bestämma 0-10V vid de olika fläkthastigheterna. Bestämma fläkthastighet vid närvaro. Kolmonoxid,fuktighet. Koppla mot larm mm mm, vecko,dag, tim-scheman. Styra värme, golvvärme/radiatorer med samma termostat.
Det mesta man kan tänka sig.
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.