Hej. Tänkte gjuta på ett golv i ett källarutrymme med sk finsats. Nu är det så att jag har en massa murcement A liggande från tidigare projekt. Kan jag använda det tillsammans med ballast, eller måste jag köpa vanlig portland cement?
Det är ett litet förrådsutrymme där jag ska lägga klinker sen.
Hoppas jag har postat frågan på rätt ställe, annars får mod. flytta den.
 
Nej tyvärr det är inte rekommenderat pga inblandningen av kalksten och tillsatsmedel vilket gör att den inte blir lika stark. Vissa tillverkare avråder direkt från att använda Murcement till betong t.ex Combimix här i fetstil:
http://www.combimix.se/pdf/Combimix_MurcementA_PDB_SV.pdf
 
  • Gilla
Roundup
  • Laddar…
Attans, då får jag åka och handla lite på byggvaruhuset. Tack för svaret.
 
Gammal tråd men vad är det man vill åt när man blandar ur med kalk m.m.? Eftersträvar man ett mera flexibelt bruk när man murar?
Om man tänker omvänt: Kan man blanda ur portlandcement med billiga fyllmedel och få murcement?
 
M
Huddingebo skrev:
Gammal tråd men vad är det man vill åt när man blandar ur med kalk m.m.? Eftersträvar man ett mera flexibelt bruk när man murar?
Om man tänker omvänt: Kan man blanda ur portlandcement med billiga fyllmedel och få murcement?
Ja, bland annat och ja:

Portlandcement + släckt murkalk + sand + vatten = KC-bruk

Kalk/Cement 50/50 vikt% (2/1 volym%) = Murcement för KC-bruk Klass C
Kalk/Cement 35/65 vikt% (1/1 volym%) = Murcement för KC-bruk Klass B
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tackar!
Borde bli åtskilligt mycket billigare att mura med bruk gjort av portland eftersom en sådan påse kostar lika mycket som en påse murcement..? Eller är släckt murkalk dyrare? Var köper man det?
 
M
Beijer tar 200 spänn för 10 kilo släckt murkalk E. Det bör återfinnas på en välsorterad bygghandel nära dig, om inte bör de kunna ta hem åt dig.
 
Ok, då är det ju inte alls lönsamt att blanda själv. Bättre å bara köpa murcement och sand då. 200:- /10kg var mycket mera än vad jag hade gissat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.