Vi ska byta kök i vårt nyinköpta hus framöver.
Idag bor vi i lägenhet och satt in ett kök från Ikea som vi är nöjda med.

Nu funderar vi på att sätta in ett kök från Marbodal (Arkitekt kritvit) eller från Ikea igen (Häggestad).

Vi betalade 66 000kr för vårt ikea kök, då inkl bänkskiva och vitvaror (ej blandare och diskho). Har en normalt stort kök.

Är det så pass stor skillnad på Marbodal i känsla och kvalitet att det är värt att betala mer?


Tycker inte Ikeas vitvaror är så gedigna så om vi tar Ikeakök kan vi lägga extra med pengar på vitvarorna och allt runt omkring.
 
Vi kollade på IKEA, Epoq och HTH dvs. GDS varianterna. men gick av en slump in hos Kvänum säljaren (Luleå) och fick en 1:a offert som var så pass intressant i pris att vi fortsatte att arbeta fram ett kök precis som vi ville ha det med stor hjälp från kökssäljaren. Priset på ett sådant kök är i % ungefär dubbelt mot IKEA men i pris är det ju bara ett par tiotusingar på ett "standardkök" rakt 4m med släta lackade luckor. Och ja, känslan i detta var klart högre än GDS kökenas och kvaliten känns högre. Sedan den hjälpen vi fick var värt mycket. Vi lade till lite "extra allt" på bänkskiva och ho men det hade vi gjort i GDS kökena också.

Genom dem kunde man få vitvaror i hög kvalite till klart konkurrenskraftiga priser mot nätet också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi valde mellan Marbodal och Ikea när vi byggde om köket för ca två år sen. Marbodal vann, mest för att det gick att få en massiv eklucka men också för att vi tyckte att Ikea var rappligare i lådorna och att Marbodals stommar kändes stadigare. Dessutom fanns det fler mått att välja på vilket underlättar med tanke på passbitar.

Jag antar att skillnaden känns mindre när man väl fått upp köket men jag är väldigt glad i vår släta eklucka och är nöjd med att vi valde den och Marbodal även om det förstås kostade mer. Hade vi kunnat hitta precis den lucka vi ville ha hos Ikea tror jag nog att vi skulle ha valt Ikea, de känns ju väldigt prisvärda.

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.