Vi håller på att bygga ett uterum och har bestämt oss för Skånska Byggvarors Formata Optimal. Det har säkerhetsglas som standard och finns med eller utan energibeläggning (utvändigt belagt med ett osynligt oxidskikt) som enligt katalogen ska "släppa in den varma solenergin men reflektera tillbaka rumsvärmen". Dett för att förlänga säsongen i uterummet.

Nu undrar vi om det är värt att lägga ut några slantar extra på denna energibeläggning eller om man klarar sig med "vanligt" glas. Om det är så som tillverkaren säger så skulle det under en varm sommardag släppa in massor av värme och hålla den kvar i rummet...? :-/ Och det vill vi ju inte...

Vad har ni för erfarenheter av glas i uterum?

 
Erfarenheten jag har av skbv är att de inte är av speciellt hög kvalitet och att deras lås system är den dummaste konstruktion jag sett
 
Annakay skrev:
Vi håller på att bygga ett uterum och har bestämt oss för Skånska Byggvarors Formata Optimal. Det har säkerhetsglas som standard och finns med eller utan energibeläggning (utvändigt belagt med ett osynligt oxidskikt) som enligt katalogen ska "släppa in den varma solenergin men reflektera tillbaka rumsvärmen". Dett för att förlänga säsongen i uterummet.

Nu undrar vi om det är värt att lägga ut några slantar extra på denna energibeläggning eller om man klarar sig med "vanligt" glas. Om det är så som tillverkaren säger så skulle det under en varm sommardag släppa in massor av värme och hålla den kvar i rummet...?  :-/ Och det vill vi ju inte...

Vad har ni för erfarenheter av glas i uterum?
Om man bara skall ha en normal uterum ?? (altan?) så är det inget fel på dom och prismässigt hittar du troligen inget som är billigare.
Som sville säger så är låsen jobbiga och desutom om du får tio lås så är det tio olika nycklar.
Själv låser jag aldrig till min altan och skulle det bli inbrott så slipper man byta rutorna.
Personligen skulle jag inte köpa vanligt glas för man förlänger säsongen ännu mer om man har energibeläggning och det går öppna om det blir för varmt.
Det jag skulle vara orolig för är fukten invädigt på altanen och rutorna, där är det inte bra med vanligt glas.
 
Trevligt att få åsikter och tips. :)

Vi beställde med energiglas till slut. Vi har tänkt att isolera golvet (uteplatsen är en meter ovanför mark) och köpa ett tjockt kanalplasttak så att vi förlänger säsongen ganska rejält.

Vi ville egentligen ha en uteplats helt utomhus (utan tak) plus en inglasad uteplats där man kan sitta när det är lite kyligare, men tomten är väldigt liten och rymmer inte båda och därför kompromissar vi och bygger en kombinerad variant. En del av uteplatsen blir takad och inglasad med skjutfönster och vikdörrar med isolerglas som öppnas maximalt för en större "utekänsla" och en mindre del blir ett litet "soldäck" utan tak. Om man öppnar vikdörrarna så kan man duka ett rejält långbord över hela ytan om vädret är fint.

Först ville vi bara ha tak och lite glas för att kunna sitta ute på kvällarna när det blir rått och kallt, sen kom vi på att det bästa vore att isolera uteplatsen för att kunna dra nytta av rummet mycket längre eftersom vardagsrummet (där utgången till uteplatsen är) är väldigt litet. Vi bor i ett litet hus och varje extra utrymme är välkommet, särskilt i gemenskapsutrymmena.

Så det bidde ett "multifunktionsrum" istället... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.