Hej!

Vad är skillnaden mellan de grå HT-rören och de brunröda markavloppsrören?

Mark-rören är billigare än fast man tycker de borde utsättas för tuffare klimat!

Mina rör ovan mark kommer hamna inuti väggar, och inte utsättas för solljus.

Kan jag gå på markrör hela vägen?

/Henke
 
hmmmmm jag tog för givet att HT var billigare!!!
Kolla isåfall att ht anslutningar passar på markavlopp.. tex stosar till handfat/wc stol...
Inte samma täthetskrav på markavlopp?..... borde inte va så...
men ht är väl lättare att skjuta ihop.. osså finns det svep till dom om man har "mufflösa" förbindningar....
Borde va påläst men lite osäker :-[ :-[ :-[ tyvärr
 
Kikar lite i Rinkaby-rör katalogen, och det ser ut att finnas ungefär samma rördelar i mark och HT-rör.

Det är ju samma tätningsring i både HT och mark...så tätare kan det väl inte vara tycker jag!

Det verkar även vara samma anslutningar på ht och mark. Finns dock lite mer till ht-rör, ex.vis anslutning till WC mm.

Nåja, kanske nån fler som har nån idé...?

/Henke
 
de bruna rören tål inte solljus och får inte läggas ovan mark, det är de man har de grå rören till

och inne räknas som ovan mark.

det sa min röris
 
Tycker du att det är så lätt att byta avlöppsrör efter att det visat sej ( efter ett tag) att det var fel sortens material? Eller bygger du inte åt dej själv?
gaia
 
Någon sa att det idag bara är färgen som skiljer. Materialet skall vara detsamma.
Lyssna med Uponor för säkerhets skull.
 
Gaia: Nu ska vi inte va såna....Min ursprungstanke var ju att markrören var av bättre kvalité (de borde tåla mer känns det som) ...men det var tydligen helt fel.

Tittar man på dagens rör och jämför så känns det som det är exakt samma material i båda! Men man vet aldrig!

Nåja, bäst att kolla med Uponor.

/Henke ...bygger åt sig själv!
 
Hej HenkeBoy!
Jag vet inte heller ??? om det är stor skillnad på dom rörsorter men man ska vara försiktig . Jag tänkte nog i andra banor än du ;) Du vet ju hur försäkringar reagerar när det händer en olycka - dom skulle vara överlyckliga att lasta ansvaret på husägaren.
Lycka till med rördragningen!
gaia
 
Det är nog som the_donks röris sa, att det är skillnad på plasten vad gäller solljus. Vid en jämförelse tycker man ju att markrören håller en bättre kvalitet än ht-rören och det är ju till viss del sant, de skall tåla tyngd av fyllnadsmaterial och är därför tjockare, robustare helt enkelt. Ht-rören uppfattar jag nästan som lite sladdriga i sig själv, tål inte så högt tryck men de är gjorda så de skall tåla solljuset och eftersom de är till för ovan mark montering så har de ett större utbud.
 
HTP-rören tål högre temperaturer än markavloppsrören som tål 45 grader kontinuerligt och 65 kortare tid. HTP tål HTP kan användas där "...det förekommer utsläpp av mycket varmt vatten under lång tid..." Klippt från Uponors hemsida.
 
Plasten i markavloppsören är normalt tjockare för att tåla högre belastning. Det finns dock även grå rör som är godkända för användning i mark. De är då också tjockare i godset än de vanliga lågprisrören som man hittar i byggvaruhusen.
 
De brunröda rören ska ALLTID användas UTANFÖR tomtgräns. Innanför tomtgräns avgör du själv vad du vill ha för färg. I mark är dock det rödbruna att rekommendera, tror att det syns bättre om det ska grävas i marken!
 
Markavloppsrör (brunröda) finns bara i dim 110 och större, material PVC. HT-rören (grå) är samma rör som markavloppsrör, material PVC, men finns i fler (mindre) dimensioner för avloppsenheter inomhus.
Av bl a miljöskäl har Uponor börjat med PP-rör för inomhusavlopp, de heter HTP.
Se www.uponor.se

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.