Hej!

Dags att sy på sig lite kunskap igen.

Jag funderar lite på vad som skiljer mellan de olika ackumulator tankarna som finns att tillgå på marknaden.

Då prisbilden sprider mycket mellan de olika tillverkarna så kan man tycka att det borde vara stora skillnader på tankarna, Nu tycker jag att vi ska försöka reda ut det.

Jag listar några tillverkare nedan, lämna gärna info om vad som är bra och dåligt med respektive modell. Kan vi rent av kora den mest prisvärda ackumulatortanken.

Strömsnäs tanken
Borö tanken,
Effecta tanken
Dala tanken
Rinkaby tanken
om ni kommer på några fler så lista gärna dom.

//Gravis
 
gravis skrev:
Hej!

Dags att sy på sig lite kunskap igen.

Jag funderar lite på vad som skiljer mellan de olika ackumulator tankarna som finns att tillgå på marknaden.

Då prisbilden sprider mycket mellan de olika tillverkarna så kan man tycka att det borde vara stora skillnader på tankarna, Nu tycker jag att vi ska försöka reda ut det.

Jag listar några tillverkare nedan, lämna gärna info om vad som är bra och dåligt med respektive modell. Kan vi rent av kora den mest prisvärda ackumulatortanken.

Strömsnäs tanken
Borö tanken,
Effecta tanken
Dala tanken
Rinkaby tanken
om ni kommer på några fler så lista gärna dom.

//Gravis
Om man andvänder tankarna för att endast lagra värme skiljer inte mycket men vid solslinga skiljs angnarna från vetet.

Strömsnäs tanken: Finns inte med förvärmning vilket är ett måste vid sol, inte tillräckligt med anlutningar. elpatronen för lågt. Dock billig.

Borö tanken, ingen erfarenhet

Effecta tanken, tästvinnande i råd&rön kan beställas i eget höjdmått extra slingor osv. riktigt bra soltank

Dala tanken, ingen erfarenhet. Bra rykte dock...

Rinkaby tanken, ingen erfarenhet.

Akvaterm, otroligt dyr men enligt min mening den bästa tanken på marknaden, manluckor så man kan efterkomplettera med slingor, invändiga styrrör för skicktningen hela 100mm sömlös polyurethan, invändiga skicktplåtar m.m.
Dock inte så blodigt dyr om man isolerar själv.
 
Generellt sätt så ger de "färdiga" tankarna inte tillräckligt bra isolering för pengarna de kostar. Dessutom har de sällan anslutningsmuffar som är placerade på det sätt som är optimalt i pannrummet...

En oisolerad tank, som man bygger en regelstomme kring och fyller med isolering blir billigare och bättre, måttbeställer man tanken/tankarna får man dessutom muffarna där man vill ha dom, och man kan beställa en tank som är så stor som möjligt med avseende på vad som får plats i pannrummet och dörröppningar etc...
 
Skulle säga samma. De färdigisolerade är "skit" För lite isolering på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.