Hej alla låsfantaster,

vad skiljer dessa två låskistor? Förutom 2000 kr?
Jag vill ha det i en källardörr så det ska vara nyckellås från utsidan och ett fjädrande vred på insidan. I en annan dörr kan jag se på fakturan att det sitter ett (dyrt) 562-57 men jag undrar om det går lika bra med 562-50 istället.

Assa 562-57
https://www.lasgiganten.se/sv/articles/2.2493.11996/assa-abloy-lashus-562-57-osymmetrisk-hoger

Assa 562-50
https://www.lasgiganten.se/sv/articles/2.2493.1112/assa-abloy-lashus-562-50-osymmetrisk-hoger

/John
 
Skillnaden är dorndjupet, 50 kontra 57 mm.
 
  • Gilla
john_l
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Skillnaden är dorndjupet, 50 kontra 57 mm.
Aha,

misstänkte det men hittade ingen definitiv källa.
Borde jag inte då kunna karva i dörren och förskjuta det hela 7mm istället för att köpa ett 2000 kr dyrare lås? Och sen använda en täckskylt för att dölja hålen?

Det är en källardörr från 50-talet så inget finlir.

EDIT: i och med att det är en så gammal dörr kanske det finns risk för asbest i den och det var därför man valde ett lås som passade med de gamla hålen i dörren.
 
Redigerat:
Dorndjup 57mm är väldigt ovanligt, mät dorndjupet på det låshus du har för att vara säker.
Oftast går det att göra om så ett med dordjup 50mm med täckskyltar passar, om dörren är så gammal är det troligare att det finns en sorts "sand" i dörren samt är det ofta endast plåt kring låshuset men vissa dörrar fäller lite sand under arbetets gång.
 
  • Gilla
john_l
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Dorndjup 57mm är väldigt ovanligt, mät dorndjupet på det låshus du har för att vara säker.
Oftast går det att göra om så ett med dordjup 50mm med täckskyltar passar, om dörren är så gammal är det troligare att det finns en sorts "sand" i dörren samt är det ofta endast plåt kring låshuset men vissa dörrar fäller lite sand under arbetets gång.
Tack, ska kolla upp det. Det sitter ju ett 562-57 i en dörr där det redan bytts men jag ska mäta och kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.