Hej alla,

Jag har nyligen börjat dyka djupare in i konstruktions- och byggnadsindustrin och har stött på termerna "systemhandling" och "bygghandling". Jag förstår att båda är viktiga delar av byggprocessen, men jag har svårt att förstå skillnaden mellan dem.

Skulle någon kunna förklara skillnaden för mig? Vilken typ av information ingår vanligtvis i varje handling och i vilket skede av byggprocessen används de vanligtvis?

Jag skulle också uppskatta att höra hur dessa handlingar vanligtvis tas fram och vilka aktörer som är mest involverade i processen.

Tack på förhand för er hjälp!
 
O
Manne_123 Manne_123 skrev:
Hej alla,

Jag har nyligen börjat dyka djupare in i konstruktions- och byggnadsindustrin och har stött på termerna "systemhandling" och "bygghandling". Jag förstår att båda är viktiga delar av byggprocessen, men jag har svårt att förstå skillnaden mellan dem.

Skulle någon kunna förklara skillnaden för mig? Vilken typ av information ingår vanligtvis i varje handling och i vilket skede av byggprocessen används de vanligtvis?

Jag skulle också uppskatta att höra hur dessa handlingar vanligtvis tas fram och vilka aktörer som är mest involverade i processen.

Tack på förhand för er hjälp!
Jag jobbar med båda dessa inom infrastruktur (järnväg och väg). Jag har fått för mig att de är likadant tänk inom fastighetsbranschen från bekanta.

Vad en bygghandling är är solklart för de flesta. Om vi tar exemplet ”vägg” så innehåller en bygghandling detaljerade ritningar på vad väggen innehåller (reglar, el, isolering, skivmaterial osv). I en bygghandling kan du också sen göra rödändringar om det är så att du på arbetsplatsen ändrar något från bygghandlingen, tex flyttar ett vägguttag.

I en systemhandling däremot så är det olika från projekt till projekt och beställare till beställare. Det är helt enkelt ingen som riktigt vet vad en systemhandling ska innehålla och det mest intressanta är att lyssna på två som är otroligt säkra på vad en systemhandling ska innehålla säger två olika saker. Men för exemplet vägg då så kan en systemhandling vara två sträck på en ritning som visar tjockleken till en rätt detaljerad ritning likt en bygghandling. Detaljeringsgraden beror ofta på hur komplicerat det är och du vill ändå ha rätt bra koll på tjockleken på väggen.

Inom våra infrastrukturprojekt så kan hela teknikhus bara vara en fyrkant på en systemhandling för man behöver inte detaljera noggrannare.

Sen har du även förvaltningsdata. Det är i princip att du tar dina bygghandlingar men sen fixar till så att rödändringarna blir ”ett” med ritningen så att förvaltningsdatan är hur du byggde.

Hoppas detta ger lite tydligare bild över något rätt otydligt.
 
  • Gilla
Manne_123
  • Laddar…
En bygghandling är en helt färdig handling där systemlösningar, dimensioner, material osv. framgår.

En systemhandling visar systemet, men inte nödvändigtvis detaljer och dimensioner, material osv. utan principen.
Är det en, två eller tre våningar? Är det uppbyggt med träbjälklag eller betong?
D v s det som är viktigt att förstå för att veta om detta är huset man vill bygga.
 
  • Gilla
Manne_123
  • Laddar…
Se det som olika steg i projekteringen.

Man börjar med en skiss på ett papper.

Sen skapar man programhandlingar som grovt beskriver behov, krav osv.

Efter det kommer systemhandlingar där man går in i detalj hur man tänker sig lösa kraven. Planlösningar, rum mm.

Efter det skapas bygghandlingar där allt i detalj specificeras, hur ska kablar dras, rör, vilka fönster, dörrar, material osv osv osv.

När man sen byggt och ändrat lite längs vägen så skapas relationshandlingarna som är vad som de facto blev byggt. Där lägger man till hur saker ska underhållas, driftas osv så en komplett dokumentation för att hålla byggnaden i skick.
 
  • Gilla
Manne_123 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
De olika handlingarna hör hemma i olika faser av projektet. Och det är inget som varierar från ställe till ställe.
Svensk Standard har bland annat gett ut serien Bygghandlingar 90 som beskriver processen. https://www.sis.se/konstruktionochtillverkning/bygg/bygghandlingar-90-ritningar/
Dock inte gratis att läsa.
Akademiska Hus skrift som jag länkade till ovan förklarar de väsentliga delarna så man kan få en förståelse för hur det hänger ihop.
Facklitteratur går ofta att låna på biblioteken.
 
  • Gilla
Manne_123
  • Laddar…
Efter att ha dykt djupare in i ämnet och läst en mycket informativ blogginlägg/artikel från BTIB.se med uppföljande samtal (ringde in till växeln), har jag fått en mycket klarare bild av skillnaderna mellan en systemhandling och en bygghandling.

En bygghandling är en fullständig och detaljerad plan som specificerar exakt hur ett byggprojekt ska utföras. Den inkluderar noggranna ritningar och instruktioner för byggprocessen, inklusive dimensioner, material och systemlösningar. Detta dokument är avgörande på byggplatsen och används som en manual för byggnadsarbetet.

Å andra sidan är en systemhandling en övergripande dokumentation som visar principen bakom byggprojektet. Den innehåller generella koncept och systemlösningar, men detaljerna och de exakta dimensionerna finns vanligtvis inte med. Det är mer av en grundläggande plan som ger en överblick över hur projektet ska lösas, utan att nödvändigtvis gå in på detaljerna.

Så båda typerna av handlingar har sina egna viktiga roller att spela i byggprocessen, men de används på olika stadier och med olika nivåer av detalj. Länkar till deras blogginlägg här https://www.btib.se/fragor-och-svar/vad-ar-skillnaden-mellan-en-systemhandling-en-bygghandling
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.