Hej på er!

Jag skall koppla in blandaren på ett handfat i en liten bod och har börjat kolla på rördragningen. Jag har funnit ut att de rör som är sådär snyggt kromfärgade :p finns i två (minst) varianter, halvhårda eller glödgade. Vad är det för skillnad på dem, förutom lite grann i pris? Vilka är bäst/lättast att jobba med?
Mina förutsättningar är att de skall monteras utvändigt på trävägg, det handlar bara om totalt kanske 6-8 meter rör med några skarvar, de kommer tömmas vintertid då boden ej är isolerad och jag böjer hellre rör i hörnen än sätter 90-graders skarvar. Personligen har jag pillat med rör förut men ganska lite.
Finns det motsvarande olika varianter på kopplingar (T-rör, vinklar, kulventiler och annat) också?

Någon som har lite bra tips och information?

Då det är såpass liten mängd tar jag hellre lite dyrare grejer om det betyder att det är mer lättjobbat/förlåtande för en amatör. ;)

Mvh,
ToRy
 
Intressanta förslag i "läs mer" här nedanför. :D Jag kan snabbt läsa om skillnader mellan luftvärmepumpar, multimasterpaket, formpressade innerdörrar, spackel och jordfelsbrytare.....
(Och ja, jag vet vad det är för skillnad mellan spackel och en jordfelsbrytare, jag menar såklart inbördes skillnader jö.... :rolleyes: Bättre att förekomma än att förekommas... :p)

Bra idé den där funktionen. Lite trubbig ibland bara. ;)
 
Jag tror att glödgade rör är mjuka rör, dvs ännu lite mjukare än halvhårda. Båda varianterna behöver stödhylsor.
 
Okej, vilket är enklast att hantera då? Antar att det är smidigare ju mjukare...?
 
ToRy skrev:
Antar att det är smidigare ju mjukare...?
Lättare att böja, svårare att få rakorna att vara raka och snygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.