Kära forummedlemmar!

I köket i min gamla lägenhet (för bla bänkbelysning ) har min elektriker använt EXQ XTRA (3 ledare 1,5 mm2). En del av kabeln är fint klammrad utanpå väggen och en del av kabeln går i PVC rör i väggen.

Nu har jag en ny lägenhet och det åter dags för ny installation av el i köket på samma sätt.

Jag har en god vän som gett mig en hel del EXQ kabel inköpt på Clas Ohlson.

Min fråga kan jag be min elektriker använda denna kabel istället för EXQ XTRA?

Ja, jag vet att några av er kanske svarar ”Fråga din elektriker”. Ett mycket rimligt svar och samtidigt vet jag att denne kommer bara säga ”Nej på ren slentrian”

Tacksam för svar :)
 
Och varför skulle han slentrianmässigt säga nej? Vill han inte använda EXQ så gör han inte det oavsett vad folk här på forumet anser. Ingen tycker om att bli skriven på näsan, inte heller din elektriker. Så fråga den berörde.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och varför skulle han slentrianmässigt säga nej? Vill han inte använda EXQ så gör han inte det oavsett vad folk här på forumet anser. Ingen tycker om att bli skriven på näsan, inte heller din elektriker. Så fråga den berörde.
Ingen vill bli skriven på näsan. Helt korrekt och samtidigt kan jag ringa till auktoriserad elinstallationsfirma och fråga om skillnaden.
 
Är det inte enklast att fråga din elektriker? Eller är du tänkt att göra det själv, då kommer ju frågan i ett helt annat läge och du kommer högst troligt att få ett bra svar.
 

Bästa svaret

Mikael_L
XTRA är ett namn som NKT använder.
Andra tillverkare har andra fantasifulla tillägg.
Pure, Light, Tube, Easy osv.

Alla är Ok att använda, för utomhusbruk ska man kolla att den man funderar på att använda är UV-stabil.

Sen kan de olika varianterna skilja en del, t.ex diameter eller hur svår den är att klamra rakt och snyggt.
 
  • Gilla
Klas Kalas och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket Mikael för att du tog dig tid och gav ett svar på frågan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.