Vad är det hos cellplasten som används för dränering som gör den speciell till skillnad från "vanlig" cellplast (frigolit tex)? Tänker mig att den är mindre porös och har större motståndskraft bland annat. Men är det fler faktorer som spelar in?

Skulle man kunna använda den "korrekta" cellplasten (isodrän/pordrän mfl) ytterst och sen använda billigare cellplast närmast huset för att "bättra på" isoleringsgraden? Eller är det att skjuta sig själv i foten?

Jag har nämligen tillgång till gratis "frigolitskivor" och funderar över om det är något som kan användas i detta fall, eller om det bara är för inomhusisolering?
 
bra fråga vanlig frigolit används ju vid nybyggnation under platta på mark men då med kapilär brytande singel under bör bli lika med frigolit närmast huset och kapilär brytande isodrän utanför eller ?
 
  • Gilla
smugglarn
  • Laddar…
Kort svar är nej, det är fel material till ändamålet. En dränerande EPS typ pordrän släpper igenom väldigt mycket mer vatten än en vanlig EPS. Skillnaderna i isolergrad är inte så stora att det finns någon idé att byta till en vanlig.

När det gäller cellplast, både eps och xps, finns det en mängd olika kvalitéer. En cellplast man använder under huset eller under voter har i regel högre hållfasthet.
 
  • Gilla
greverif och 1 till
  • Laddar…
Vanlig cellplast S80 är väl inte helt ovanlig under en vanlig villa platta. Det finns ju källarväggs isolering som ser ut som lite bättre frigolit tex byggmax säljer den typen av spårade skivor med fiberduk på utsidan. Dom skivorna lär inte släppa igenom vatten lika lätt som tex isodrän men vad skulle fördelen vara med det man vill ju inte ha vattnet mot huset tex platon matta lär ju vara helt tät det är inte vanlig frigolit.
 
Låter som olika bud här, men det låter å andra sidan som att ett konkret argument är just genomsläppligheten. Det köper jag. Jag är precis nybörjare på det här med dränering, men jag har förstått det som att man vill att fukten ska kunna vandra fritt.

Vinsten med att göra på detta sätt vore att jag kunde isolera med tex ett lager "riktig" isolering och innanför en eller två lager (ca 3cm/lager) med vanlig cellplast. Vinsten med detta skulle vara kostnaden då dessa skivor är spillmaterial från jobbet och helt gratis.

Men om det är direkt avrått från kan jag kanske använda dessa skivor någon annan stans istället?
 
Frigolit är diffusions öppen har jag för mig så fukten bör komma ut. Lite konstigt är det att det finns skivor gjorda för källarväggs isolering av vad jag kan se samma typ som frigolitskivor dock spårade på utsidan men vanlig frigolit går inte att använda trots att den används vid nybyggnation med singel utanpå bör bli samma funktion med tex isodrän utanpå.. Här är en länk till en sån skiva http://www.bewiinsulation.com/se/produkter-drensplate/
 
Jag tackar för din respons. Jag ska väl undersöka saken närmare framöver och detta är inte tänkt att göras än på ett tag så jag har lite tid på mig. Kommer någon här med fler upplysningar är jag idel öra. Används frigolit vid nybyggnation så låter det ju onekligen som man kan använda det på ett 40 år gammalt fritidshus.

Jag kan samla på mig det nämnda materialet i skivor om ca 80x100cm över tid helt gratis då det kommer som förpackningsmaterial i mitt jobb. Jag har redan ett antal skivor samlade och jag räknar med att det går åt många fler om man ska isolera ett eller ett par lager innanför den "riktiga" isoleringen. Men frågan är alltså om det är värt det, att samla på sig fler skivor för detta ändamål eller om det inte går att använda och jag bara samlar på mig grejer som tar plats?
 
Iså fall bättre sätta isodrän närmast huset och eps utanför detta.
 
Varför då ?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ja, var ska man börja. Varför överhuvudtaget ha isodrän om du ska ha frigolit närmst? Du får med isodrän ett kapilärbrytande skift som alltid isolerar. Frigolit må vara diff-öppet men under mark har den lite en tendens att plocka upp vatten som den inte gärna släpper ifrån sig. Jag menar att du får ett bättre källarklimat med isodrän närmst.
 
Men hur kommer vattnet till cellplasten om man har isodränn utanför ? Cellplast används vid i princip varje nybygge under plattan menar du att den ligger och suger upp vatten ?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag har aldrig sett cellplast och isodrän användas tillsammans. Däremot har jag sett folk sätta cellplast utanpå platonmatta för den isolerande effekten. Personligen skulle jag aldrig sätta cellplast direkt mot källarväggen. Jag tror den är för tät och det kommer mögla mellan cellplast och vägg
 
Men vad skulle skillnaden vara att ha det på en källarvägg eller under plattan på ett ny byggt hus så länge man återfyller med singel närmast cellplasten lika som vid platta på mark. Mögla kommer det inte göra varken cellplast eller betong möglar.
 
smurfen72 skrev:
Frigolit är diffusions öppen har jag för mig så fukten bör komma ut. Lite konstigt är det att det finns skivor gjorda för källarväggs isolering av vad jag kan se samma typ som frigolitskivor dock spårade på utsidan men vanlig frigolit går inte att använda trots att den används vid nybyggnation med singel utanpå bör bli samma funktion med tex isodrän utanpå.. Här är en länk till en sån skiva [länk]
frigolit är väl bara ett varumärke, som tex gullfiber :)
 
Varför vill man ha diffusionsöppet ? Asfaltstätade källare har fungerat helt felfritt i många decennier. Man vill inte ha in vatten/fukt utifrån.Det viktigaste är väl att väggarna är diffusionsöppna inåt då de lättast torkar den vägen genom den vanliga ventilationen. Jag tror mera på asfaltstätad vägg + billigaste EPSen på utsidan. Där utanför kan man ha dränerande material ned till dränrören. Eller sätta typ platonmatta utanpå allt.
Att montera isodrän känns lite konstigt då man stänger in en fuktig luftvolym utanför väggen som knappast kan torka ut då den volymen inte är ventilerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.