Jag har tittat på olika alternativ för fritidshus, tex Caboden osv, men nu har tanken börjat poppa upp i huvudet ser kanske bygga helt från scratch i stället. Vi är inne på 70 kvadratmeter.

Nu är jag inte ute efter exakta summor, men hur mycket billigare skulle det kunna bli mellan tummen och pekfingret?
 
S slowpoke skrev:
Jag har tittat på olika alternativ för fritidshus, tex Caboden osv, men nu har tanken börjat poppa upp i huvudet ser kanske bygga helt från scratch i stället. Vi är inne på 70 kvadratmeter.

Nu är jag inte ute efter exakta summor, men hur mycket billigare skulle det kunna bli mellan tummen och pekfingret?
Välkommen till forumet.

Det är svårt att svara på generellt, flera saker spelar in. Men grundförutsättningen är ju att ingen jobbar gratis åt någon annan.

-Vad värderar du din egen arbetstid till?
-Har du ett bra kontaktnät när det gäller försäljning av byggmaterial, eller är du beredd att lägga tid på att skapa detta kontaktnät?
-Har du tid och lust att jaga begagnat material?
-Finns precis det utförande du vill ha som färdig byggsats eller vill ni göra flera förändringar?

En leverantör av byggsats vill å ena sidan tjäna pengar, men har å andra sidan antagligen ok priser på allt material som köps in.
Jag gissar att det inte finns jättestora pengar att spara på att köpa material och bygga själv om det samtidigt är så att en leverantör (tex Ca-boden) har en modell som passar er bra.

Om det är så att ni vill ha något annat än vad som erbjuds bland leverantörerna. Tex annan planlösning, annan tak eller grundkonstruktion. Eller att ni vill bygga mer gediget. Då kan det finnas lite mer pengar att spara på att bygga i egen regi. Om ni dessutom har kontakter inom virke, fönster, takplåt, osv. Då kan det finnas ytterligare lite mer pengar att spara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.