Vi skall måla huset med slamfärg. hade tänkt Falu ljus med ljusgrå foder och vindskivor. Är det skillnad i kvalitet på olika leverantörer? Den "äkta" falu rödfärgen finns inte med i Folksams test. Vad har ni för erfarenheter?
 
ja det är definitivt skillnad på kvalitét. Vårt hus är målat med en slamfärg som nu efter några år är lila...ser hemskt ut! Vet dock inte vilken sort för det gjordes innan vi köpte huset. Uthusen är målade i en annan sort som har blånat men det beror kanske bara på åldern. Gjordes troligen för ca 20 år sedan. Vi har målat om en del av uthusen med "äkta" falu rödfärg. skillnaden i nyans är jättestor och riktig slamfärg ska ju inte inehålla något annat än pigment, järnvitriol och vatten samt eventuellt linolja. Dock max 8% för att få kallas riktig slamfärg.

När vi ska måla om vårt boningshus (vi ska byta panel först) ska vi koka egen falu ljus. Det blir så mycket billigare än att köpa den färdig. Billigast då är att köpa pigment direkt från falugruvan.
 
Jag håller på med ett staketbygge nu som jag påbörjade förra året. Förra året handlade jag Falu rödfärg http://www.falurodfarg.com När jag skulle köpa ett spann i år hade de inte Falu hemma så jag köpte en hink "svensk rödfärg" istället. Kostade 149 istället för 249 för 10 l. Var de mest bortkastade pengarna denna våren tror jag, målade lite med den. satte upp några delar, att det skulle vara färgskillnad visste jag, men då allt ändå skulle strykas över minst en gång till tänkte jag att jag kan ju köra vidare med denna svenska rödfärgen istället. Som tur var köpte jag bara en hink till att börja med.

Men min åsikt om denna färgen var att den var snyggt mörkt röd så länge man står med solen i ryggen, men om man vänder sig om och tittar på färgen i motsol så ser den lila ut, ser fruktansvärt illa ut enligt mig. men jag hittade Falu rödfärg hos Byggmax så jag är nu lugn och beskedlig igen och har ett staket på gång i "rätt" färg:D Kan tillägga att Falu färgen är ljusare än den "svenska".
 
Tack då vet jag. När det gäller ett helt hus så får det nog bli äkta Falu. Hur gjorde ni när ni kokade egen? Vad kokade ni i? Antar att man måste koka ganska stora mängder så det inte blir nyansskillnader?
 
Sophie skrev:
riktig slamfärg ska ju inte inehålla något annat än pigment, järnvitriol och vatten samt eventuellt linolja.
Och rågmjöl förstås. :)
 
Naturligtvis...glömde mjölet!!!

Vi har inte kokat ännu men kommer att göra det. Finns recept i Gysinges handbok eller andra böcker om byggnadsvård. Vi har en stor kokgryta att koka i över öppen eld men man kan oxå koka på spisen i en stor gryta eller kanske bättre på en kokplatta ute i en så stor gryta som möjligt.
 
Hej Myrlejon!

Vi kokade själva förra året och målade ett nybyggt stort hus två strykningar. Gick totalt åt ca 50-60 liter färg, dvs mindre än två kokningar. Använde i stort sett Gysinges recept med Falu Ljus pigment från Stora (falurodfarg.com) och järnvitriol och rågmjöl från Gysinge. Ingen linolja alls.

De flesta brukar använda antingen en gammal stor tvättgryta (har något speciellt namn som flyr mitt minne just nu) eller ett avsågat oljefat. Eftersom vi inte hade någon bra gryta/fat liggande och kommer måla en hel bunt med lador och bodar också, investerade vi i en stor 70 liters aluminium gryta från en storköksgrossist. Gick på ca en tusenlapp. Sen behöver du bara några lecablock/stenar och en hög med ved för att sätta igång.

Det viktiga är att röra om ofta under hela koktiden (ca 4-5 timmar) och framförallt att aldrig låta det koka över. Skulle det koka över är det limämnet från mjölet som först "smiter över kanten", vilket gör att man får en färg med sämre fästförmåga. I själva verket är begreppet "koka" lite missvisande. Sjuda är nog bättre :)

Vad gäller nyansskillnader såg vi faktiskt ingen skillnad alls på våra två kok. Men pigmentet var från samma säck i båda fallen och vi var rätt noga med att mäta upp ingridienserna. Annars är rådet att bara byta "batch" vid hushörn så märks ev skillnader mycket mindre.

Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda med resultatet. Falu Ljus har en härlig lyster, i synnerhet i solnedgången. Den hemmakokade färgen var mycket lättmålad, täckte väl och hade bra vidhäftning. Får väl återkomma om ett antal år och berätta hur den har stått sig i längden... :)

http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/16755-re-vanlig-faluroed-eller-faluljus.html
 
Redigerat:
Vi har också kokat efter receptet i Gysingekatalogen. Det verkar vara den vanligaste varianten. Väldigt enkelt och roligt. Jag har sett samma recept fast med 300 gr natriumtetraborat tillsatt som konserveringsmedel, kanske kan vara bra om man vill spara färg en längre tid. Jag vet inte hur hållbarheten är utan konserveringsmedel. Någon annan som vet?
 
Vi målade en stuga med originalet falu rödfärg.
Ser mycket bättre ut en den "kopia"som ett förråd målades i.
Jag har en fråga med det här med slamfärg, vissa säger att det är det bästa att måla huset med medans vissa, speciellt färghandlarna säger att det är en riktig skitfärg.
Hur är det egentligen, ska nämligen panela om huset helt kanske nästa år.
 
Ja har mitt hus målat med falu vapens slamfärg, hade tidigare nån riktig lökfärg, östgötamosa eller nå liknande hette den. Faluvapen har funkat fint 👍 billigare än originalen också
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.