Hej,
Detta är kanske en aning abstrakt fråga men är det någon som räknat på vad en gammal kyl och frys (från låt säga slutet av 80-talet) kontra en ny uppsättning av bästa energiklass har för skillnad i energiåtgång?

När man jämför nya kyl och frysar med varandra är de ungefär likvärdiga men hur mycket bättre har dom verkligen blivit under de senaste 20 åren?

mvh/
Kristoffer
 
Man köper inte en ny kyl/frys pg.a att man vill spara pengar. Jag räknade på att mina nya skåp som jag köpte kommer ha betalat sig efter ca 25 år ;) De kostade ca 15000kr tillsammans. Vi köpte dom mer för att köket så så slitet ut med de gamla. Rent funktionsmässigt kylde de lika bra och lät faktiskt mindre än de nya. Det är marknaden som vill man ska byta alla prylar kors och tvärs.
 
  • Gilla
Jesperabcd
  • Laddar…
Det är rätt stor skillnad på energiförbrukningen! Då jag köpte ny frysbox så räknade jag ut att jag sparar 1692kr / år bara i minskad elförbrukning.

Nu bytte jag dessutom till en lite mindre frysbox. Och så har jag inte räknat med spillvärmen från den gamla frysboxen som kom tillgodo under vinterhalvåret. Men jag värmer huset med bergvärme och vill då helst inte värma de med direktverkande el (frysboxen)
 
Rrrrr skrev:
Det är rätt stor skillnad på energiförbrukningen! Då jag köpte ny frysbox så räknade jag ut att jag sparar 1692kr / år bara i minskad elförbrukning.

Nu bytte jag dessutom till en lite mindre frysbox. Och så har jag inte räknat med spillvärmen från den gamla frysboxen som kom tillgodo under vinterhalvåret. Men jag värmer huset med bergvärme och vill då helst inte värma de med direktverkande el (frysboxen)
Det låter otroligt mycket. Räknar du på ca1kr/kwh då? Att ditt nya skåp skulle dra 1700kwh mindre än ditt gamla får mig att undra vad du hade för skåp innan :rolleyes: Ett nytt skåp ligger väl på ca 150kwh/år så ditt gamla bör ha dragit ca 1800kwh/år då?
 
Hej, nej, att byta till nya vitvaror enbart för att spara energi är nog inte så klyftigt. Men jag tror inte det går att komma ifrån att vissa av de riktigt gamla vitvaror vi har i kök och badrum är riktiga energislukare. Om du kör enbart på elpanna eller elelement spelar det ju ingen roll. Men så fort du har andra energikällor eller värmepumpar så blir ju saken en helt annan.

Anledningen till att jag började fundera över detta är då jag fick sommarhusets elräkning för juni och juli månad. Vi har pellets som uppvärming idag (byter till bergvärme i september). Och jag tyckte min elräkning var lite väl hög då vi i princip inte använt så mycket el. Naturligtvis börjar man fundera på de prylar som hela tiden är inkopplade såsom kyl och frys...
 
knyhlen skrev:
Hej, nej, att byta till nya vitvaror enbart för att spara energi är nog inte så klyftigt. Men jag tror inte det går att komma ifrån att vissa av de riktigt gamla vitvaror vi har i kök och badrum är riktiga energislukare. Om du kör enbart på elpanna eller elelement spelar det ju ingen roll. Men så fort du har andra energikällor eller värmepumpar så blir ju saken en helt annan.

Anledningen till att jag började fundera över detta är då jag fick sommarhusets elräkning för juni och juli månad. Vi har pellets som uppvärming idag (byter till bergvärme i september). Och jag tyckte min elräkning var lite väl hög då vi i princip inte använt så mycket el. Naturligtvis börjar man fundera på de prylar som hela tiden är inkopplade såsom kyl och frys...
Finns billigare mätprylar du sätter mellan jack och apparat så du kan se ungefär vad dina saker förbrukar och på så vis hitta bovarna. Men oftast är det väl många bäckar små.
 
Bricco skrev:
Det låter otroligt mycket. Räknar du på ca1kr/kwh då? Att ditt nya skåp skulle dra 1700kwh mindre än ditt gamla får mig att undra vad du hade för skåp innan :rolleyes: Ett nytt skåp ligger väl på ca 150kwh/år så ditt gamla bör ha dragit ca 1800kwh/år då?
Den gamla frysboxen förbrukade 1350kWh/år (enligt mätning)
Den nya frysboxen förbrukar 223kWh/år (enligt tillverkaren, har ej mätat)

Minns inte vad jag räknade på, men torde väl vara 1,5kr/kWh kanske.

Även om man räknar på 1kr/kWh så blir det rätt bra besparing.. Men med alla skatter och avgifter är man väl uppe i över 1kr?
 
Rrrrr skrev:
Den gamla frysboxen förbrukade 1350kWh/år (enligt mätning)
Den nya frysboxen förbrukar 223kWh/år (enligt tillverkaren, har ej mätat)

Minns inte vad jag räknade på, men torde väl vara 1,5kr/kWh kanske.

Även om man räknar på 1kr/kWh så blir det rätt bra besparing.. Men med alla skatter och avgifter är man väl uppe i över 1kr?
Med rörligt så ligger man under 1kr/kwh idag inkl skatter och avgifter. Det var ett rejält monster du hade tidigare :). Det är ju svårt att säga generellt vad man bör göra. I ditt fall är det ju en solklar investering medans det i andra fall kanske spar 300kr/år. Det finns bättre saker att spara de sakerna på anser jag. Tex dra ner på 5 big mac menyer per år istället för att köpa nya skåp för 15000kr :)
 
Göran.W
Rrrrr skrev:
Den gamla frysboxen förbrukade 1350kWh/år (enligt mätning)
Den nya frysboxen förbrukar 223kWh/år (enligt tillverkaren, har ej mätat)

Minns inte vad jag räknade på, men torde väl vara 1,5kr/kWh kanske.

Även om man räknar på 1kr/kWh så blir det rätt bra besparing.. Men med alla skatter och avgifter är man väl uppe i över 1kr?
Dom siffrorna stämmer inte alls.
För att komma upp i en sån förbrukning krävs en kompressor på 154watt som går konstant och så stora är inte kompresorerna i en äldre frys box.
Normal storleken i en box från stenåldern är runt 120watt och som mest 135watt.
Felet är att du har mät med en sån mätare som man sticker i väg uttaget och dom kan visa ordentligt fel när man mäter på en induktiv last som en kompressor är.
En äldre box på 300 liter förbrukar ca 350kw så besparingen borde bli 127kw istället.

Som näms i tråden så är det inte ekonomi i att byta ut något äldre fungerade för återbetalnings tiden blir så lång att dom nya skåpen redan gått sönder den dagen man borde börja få en besparing.

Jag har märk ett lustigt fenomen på jobb.
Först köper dom varor med högsta energi klass sen kommer dom tillbaka och köper en lite frys till för den nya frysen rymmer för lite.
Hur mycket sparade man där:rolleyes:
En AAA klassad frys på 185cm rymmer mindre än en äldre frys på 155cmq(;^;)p
 
Jag reagerade också över den angivna förbrukningen. Iofs så kan det säkert finnas antika frysboxar med lite saftigare kompressor, men om den i så fall går hela tiden så måste det ju vara ngt. fel på den.
 
Göran.W
Så saftig kompressor på 154watt som den uppmätte förbrukningen skulle vara har jag inte sett i normal hushålls boxar och då har jag sett boxar från 50 talet och framåt.
Det är mätfel som jag skrev innan.
Dom billiga mätarna man sticker i väggutaget funkar bra till att mäta resitiva laster men så fort man mäter induktiva laster kan det bli riktigt tokigt.
 
Jo förmodligen så mäter inte denna mätare så värst exakt. Lite av den stora förbrukningen kan också ha berott på den lite lätt förvirrade termostaten. Först var de -22grader i den, vred jag ner ett pyttelitet snäpp så blev de -13grader. Och de var inte pga energivinst jag bytte (den gamla rymdes inte där jag skulle ha den) utan de var bara en bonusgrejj. Synd jag inte har kvar den gamla, annars hade jag mätat med ett riktigt truerms instrument :rolleyes:
 
Spinner vidare på denna gamla tråd. Vi har haft hög elförbrukning under några år så jag håller på att lusa av om det finns någon storförbrukare och har just kommit till den gamla frysboxen (oklar ålder).

Jag har kollat på den i ett par dagar nu och den går jämt (snabbfrysknappen är inte aktiverad).

När jag kopplar in en billig effektmätare i jacket pendlar den mellan 70-80w men på baksidan av frysen står det 135w.

Jag förstår inte hur induktiv last fungerar, kan det bli så att effektmätaren visar för lite och frysboxen drar 0,135*24*365=1183kWh/år?
 
A
I en spole (motor) blir strömen fasförskjuten, hur mycket brukar anges på typskylten fast det har jag aldrig sett på en hushållskompressor. Du får en aktiv och en reaktiv effekt.
135w i ditt fall borde vara max tillförd effekt ( även ev. belysning tänd)
Om din boxx går hela tiden är troligen kompressorn sliten och en sliten kompressor tar mindre effekt.
135w jämfört med 80w skulle bli en orimligt stor fasförskjutning.
 
Göran.W
Det går inte mäta tillförlitligt med billiga mät instrument på motorer som kompressorn är för dom kan i regel bara mäta den aktiva effekten och kan visa rätt skumma värden tack vare den Reaktiva, skenbara effekten samt Induktiv fasförskjutning som dom inte kan mäta.
Varför ens bry sig den står där och drar det den drar.
Går ju inte spara något om man inte vill ha varmare i kyl\frysen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.