Hej, vad är det för Skillnad på EKKJ & EXQJ?

Ska skarva en EKKJ men när jag söker på detta kabelnamn på Elektroskandia dyker endast EXQJ upp?

Finns inte EKKJ kvar att köpa?
 
Nej, den är ersatt av EXQJ. Den är likvärdig/samma men halogenfri.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Johan Larsson7610 Johan Larsson7610 skrev:
Hej, vad är det för Skillnad på EKKJ & EXQJ?

Ska skarva en EKKJ men när jag söker på detta kabelnamn på Elektroskandia dyker endast EXQJ upp?

Finns inte EKKJ kvar att köpa?
den ena är halogenfri. anbars samma kabel
 
N Nickesågen skrev:
den ena är halogenfri. anbars samma kabel
J Johan456 skrev:
Nej, den är ersatt av EXQJ. Den är likvärdig/samma men halogenfri.
Okej, tack! hittade Ekkj på elbutik nu, då kan jag likväl beställa malmbergs ekkj och spara 100kr metern?

Skiljer det 100kr/m pga halogenfri alltså?
 
  • En skärmdump från en webbshop som visar en jordkabel, med pris, lagerstatus, och sökfält.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en produktvisning med beskrivning av halogenfri och flamskyddad elektrisk kabel EXQJ PURE från Draka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prisbilden varierar rätt mycket i vårt lång land, köp där det passar i pris, kvalliten är detsamma oavsett fabrikat. Styrs av regelverket.
 
Exqj är en modernare kabel som har ersatt ekkj.
Det kan nog eventuellt skilja lite i böjradie och förläggningstemperatur men annars är den största skillnaden bättre isolering. PEX klarar ytterligare 20 grader i drifttemperatur innan isoleringen tar skada. Mer att spela på helt enkelt
 
Bättre isolering vet jag inte. Däremot en isolering som uppfyller dagens krav vid brand.
En EKKJ får idag inte förläggas i offentliga lokaler. I en bostad går däremot bra.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.