Kan det skilja något märkbart när det gäller elkostnad/drift mellan Sony smartTV och Samsung smartTV , bägge ca 2 år gamla och den ena 45tum, den andra 37tum?
 
Beror nog på vad du menar är "märkbart". Sedan kanske den ena drar mer när den används och den andra mer i standby? Har du tillgång till vad tillverkaren anger som förbrukning (standby och drift)?
 
Nej - diskuterat med kompisen som menar att det fn är för dyrt att titta på TV ... och det kan väl inte dra flera kWh/dygnet...? Jag har min på 4-6 tim men har den annars inte i standby.
 
Haha, några kr per dag…
 
yonna yonna skrev:
Nej - diskuterat med kompisen som menar att det fn är för dyrt att titta på TV ... och det kan väl inte dra flera kWh/dygnet...? Jag har min på 4-6 tim men har den annars inte i standby.
måste va en snål jävel du känner om denne klagar på att tv drar för mycket el och därav avstår tv tittande
 
Eon verkar mena 60-80 Watt som riktmärke, så 0,25-0,5 kWh per dag för dina TV-vanor då. Så kanske typ 100 kr per månad för att säga en total siffra utifrån diverse antaganden. Men det kan nog variera en hel del, så om det spelar roll ekonomisk även med den typen av belopp så borde det finnas angivna siffror från tillverkaren att kolla på.

Hur mycket ström din TV drar beror på vilken typ och vilken storlek du har. En 42” LED TV drar ungefär 60–80 watt när den är i drift, medan samma tv i standby-läge drar mellan 1–3 watt. Ta för vana att alltid stänga av TV:n helt med hjälp av exempelvis en grenkontakt med strömbrytare.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
måste va en snål jävel du känner
Det finns tyvärr i vårt land villaboende ensamstående pensionärer med skruttig pension och som knäckts av de höga elkostnaderna. Det behöver inte betyda att de är snåla. Men just i detta fall funderar jag på om personen ifråga överdrivit kostnaden.
 
Jag förbrukade under 10kWh/dygnet i november för: FTX, varmvatten, kyl/frys, extra frysbox, fasadbelysning, golvvärme badrum, microvågsugn, vattenkokare, dubbla mobilladdningar, viss belysning LED, högtalare, TV som ovan etc etc. Då verkar inte TVn ha förbrukat så mycket som en hel kWh. (Andra extravaganser som disk-/tvätt-/tork-maskiner samt bastu tillkommer naturligtvis.)
 
yonna yonna skrev:
Det finns tyvärr i vårt land villaboende ensamstående pensionärer med skruttig pension och som knäckts av de höga elkostnaderna. Det behöver inte betyda att de är snåla. Men just i detta fall funderar jag på om personen ifråga överdrivit kostnaden.
Personen i fråga har dålig förståelse för hur mycket el som dras, en gammal plasma kunde vara som ett element när den var igång men den tiden är förbi.
En elmätare man sätter i vägguttaget hade eventuellt kunnat göra stor nytta för personens förståelse för elförbrukningen, en kaffebryggare drar mycket el när den brygger men det är under så kort period att kilowattimmarna ändå är låga.
Prylar i standby kan dra otroligt lite el vilket folk lurars till att tro inte är hur det fungerar i verkligheten.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Överdrivet generellt.
Men en äldre plasma i den storleken drar mera el och har man på den 10 timmar/dag kan man väl spara 2 kWh/dag.
Men dagens LCD drar väl en tredjedel.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Du får väl på ett pedagogiskt bra sätt förklara för din vän att all den energi som TV drar i slutändan omvandlas till värme som kommer huset till godo och gör att man behöver använda en annan värmekälla motsvarande mindre. Ingen energi kan ju gå förlorad utan bara omvandlas tom ljuset från tv-rutan blir till största del värme, men där smiter det iväg (en mycket mycket liten del) ut genom fönster
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade min LG 55" lcd (tror jag den är) och enligt min pulse så låg den på 35W.

Det som är groteskt dyrt med tv:n är ju månadsavgiften till allente. 399kr
 
Med ett ”normalt” elpris är kostnaden försumbar.

En stor TV, 65” eller större 4K, drar en hel del.

Det är storleken och upplösningen som driver elförbrukningen.

Min 65” Samsung är specad för att dra 108W, men jag mätte upp den till 193W. Angiven förbrukning gäller i Eco-läget enligt EU:s Energidirektiv och då slocknar TVn och har SD-upplösning, alltså inte ens HD.

En 75a eller 85a får man räkna med drar minst 300W effekt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hos mig drar tv, förstärkare, äpple-tv ca 215w när de är igång. Standby var det inte många watt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.