Hej!

Är det någon som vet varför man skall ha 3glas fönster om man kan välja 2 glasfönster med samma K-värde?

/Jörgen
 
Det blir lite tystare inne. Märks speciellt om du har en motorväg utanför fönstert ;).
 
Buller och sådant har väl att göra med vilken typ av glas man väljer? Man kan ju välja ett ljud isolerande glas i 2 glas eller?
Ökar risksen för kalsras med 2 glas

/Jörgen
 
Risken för kallras beror på hur högt fönstret är och hur kall innerrutan är plus en massa andra faktorer som rör rumstemperatur, placering av radiatorer mm. Har man samma värmegenomgångstal borde ju temperaturen vara den samma = lika stor risk för kallras eller?
 
Precis så
Kallraset beror ju på att varm luft stiger, och följaktigen tvärt om.

Luften kyls av när den kommer nära den kallare fönsterytan, och "faller" därmed. Stora temperaturskillnader ger högre hastigheter än små och summan blir ett "större" kallras.

Detta styrs av ett antal fysikaliska lagar, och beror i sammanhanget fönster på dess yttertemperatur.
Denna i sin tur beror på värmegenomgångsmotståndet (U-värdet), yttertemperaturen och innetemperaturen.

Givet allt annat lika blir alltså kallraset lika stort vid ett tvåglasfönster, som vid ett treglasfönster som, i teorin, en yttervägg. Förutsatt att U-värdet för respektive konstruktion är lika.
 
Nix skrev:
...värmegenomgångsmotståndet (U-värdet)...
Bara en liten kommentar:
Inte motstånd va'? Jag tror det är värmeledningsförmåga, som man vill ska vara låg, dvs ett lågt U-värde?
/Ulle
 
Utan att vi fördjupar oss: Vi säger samma sak, tror jag.
Jag vill ha ett högt motstånd, du vill ha liten förmåga.
Potejto, Potato...

Och U-värdet skall vara lågt.

Som jag skrev det påstår ju jag att U-värde skulle vara det samma som värmegenomgångsmotstånd, vilket ju inte är helt korrekt.
U-värdet är värmegenomgångstalet (-koefficienten). Dvs konstruktionens förmåga att leda värme, eller motstånd mot att leda den...

Jag skulle ju inte fördjupa mig ;)



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.