Hej,
Hur i all värden skall man kunna skilja ett gammalt avloppssystem i gjutjärnsrör? (Utan att anslutningsmuffen går sönder!)
Är det bly i skarnarna?
Jag behöver att dra om avlopps systemet i ett gammalt hus.
Kan man koppla på de gamla gjutjärnsrören med modernare plaströr?
Finns det någon speciell övergångs muff att användas för inkopplingen mellan det gamla gjutjärnsröret och det nyare plaströrs systemet?javascript:huh()
Huh
mvh
Knut
 
Fråga en duktig rörmokare! Jag har precis fått uppgrävt 4 m gjutjärnsrör i källaren och fått ersatt med nya plaströr. Det verkar som om kopplingen håller tätt ... 8) mellan det nya - och resten, som ännu inte är uppgrävt. Mina avloppsrör är från 1925. Rörmokaren ansåg inte jag behövde byta ut resten.

Varför detta gjordes var helt enkelt för att tvättstugegolvet belades med klinkers och man samtidigt gjorde en extra golvbrunn.
 
Hade en rörmokare hemma för några veckor sedan som gjorde detta. Han tog en tigersåg och kapade ett vertikalt gjutjärnsrör, därefter satte han en ny gummi muff med slangklämmor runt det gamla och nya avloppet. Funkar kanon.
Tigersågen satte han fast på en fästanordning som han spände runt gjutjärnsröret för att hålla sågen stadig.
Mvh Tobbe
 
Jag har också gjort som Kurre. Kapa röret ett par centimeter från muffen, såga spår från "kapytan" ner till muffen i rörets längdriktning (använd bågfil eller vinkelslip) med ett par tre centimeters mellanrum hela vägen runt röret, sätt huggmejseln i spåren och hugg bort rörstumpen ur muffen. Det fungerar riktigt bra! Röret spricker utan att mufffen skadas.

Det kan vara bly i skarven i gamla rör men det är nog troligare att det är någon form av bruk.

När det kapade röret är borta ur muffen så kan man trycka i en skarvmuff av gummi som de nya rören kan anslutas till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.