Halloj.

Vi har en altan på betongplintar som vi vill fixa till. Det är en 10 cm tjock betongkaka (varav 5 cm terazzo).
Altanen ska kläs med nytt ytskikt och jag funderar på skiffer, men är lite osäker på hur (o-)trevligt det blir på sommaren med värmen...

Finns det fler för-nackdelar?
 
... och kallt! Men ändå praktiskt, när grannarna tvättar trallgolv och sen oljar sitter du bara och myser!
 
:-/

Givetvis visste jag om svaren, men jag har så svårt att acceptera faktum...

Jag blir ju så sugen att fixa upp altanen till något sånt här:
utemiljö_stone_hemsid_7_420.jpg

storbild3.jpg
 
Snyggt! Passar till stilen på ert hus oxå...
 
Hemmakatten
Vid vårt förra hus hade vi entregången belagd med skiffer. Jättesnyggt och väldigt praktiskt. Inte blev de så varma heller. Upplevde aldrig att de blev för varma att gå på. :D Verkar vara en något överdriven uppfattning.
 
SÅ snyggt med skiffer :)

Någon som vet ca pris per kvm? De som syntes på en bild här ovan är det riktigt eller betongpannor som ser ut som skiffer? Någon som vet priser på dessa eller någon bra sida?
 
Jäpp - vi hade Offerdalsskiffer på trappan (stor) på 30-talshuset i Ålsten och det var jättesnyggt. Helt riktigt på ett funkishus!
 
Inte för att jag vet supermycket om just skiffer, men mina föräldrar har trätrall på sin altan och ville ha det mörkt, pappa har mao. laserat virket i mörkbrunt på gränsen till svart, det blir hett som h.....e på sommaren, medans trädäcket hos oss som ligger i samma stekande söderläge inte alls blir otrevligt att gå på, nå... vad har då detta med skiffer att göra.....

Min tanke är alltså den, kanske nyansen på skiffret är viktigare än materialet som sådant...... skulle det kunna vara så att ett ljusare grått skiffer inte blir hett och brännande att gå på!?

MVH//Christina.
 
Hemmakatten
Personligen tycker jag att det ALDRIG kan bli för varmt här i Sverige. Men - de 2-3 dagar (per år!) när termometern eventuellt kilar uppåt 30 grader, kan man väl ha sandaler på sig. :)
 
Riktigt snyggt! Men det är lite lurigt att lägga va? Traktens katter kan ligga och sola där på varma golvet på sommaren! Snyggt iallfall och farligt lättskött jämförelsevis.
 
Oj, ni bara öser in kloka och uppmuntrande ord.

Jag kan nog hålla med om att man är lite väl rädd för att stenen blir het. Det är inte ofta jag bränt mej på sten, asfalt eller annan mörk beläggning på sommaren - i Sverige...

Vad gäller Starkas sortiment antar jag att de tillverkar betongstenar... Jag är tyvärr inte så sugen på betong.

Jag har kommit över ett litet parti sågad Portugisisk skiffer (svart) som jag tänkte lägga på entrétrappan. Tyvärr visade sej att just den skiffern är fånigt dyr så kompletteringar lär svida i plånboken.

Till altanen siktar vi nog in oss på offerdalsskiffer som är mer blyertsgrå lik bilderna jag bifogade här ovan.
 
Hej Fasting! ;)
Nu förstår jag att det kanske inte är så lämpligt i detta fall.. men vad tycker du annars om markbetong med skiffermönster?
Tar min chans att skriva här eftersom ingen svarar på min tråd... :'( Vill gärna veta din o andras åsikt om markbetong... :)
 
Jag visste inte ens om att betong tillverkades med skiffermönster. Jag har lagt betongplattor helt åt sidan för jag tycker inte om utseendet - helt subjektivt mao.
Till mina föräldrars 70-talshus passar det in bättre...

I vårt gamla villaområde har de flesta röd kalksten på markbelägna altaner, som kantsten runt rabatter samt runt husen - likaså vi.

Jag tycker det är något visst med sten av äkta vara. Hittar man dessutom stenen begagnad så blir det ändå billigare än betongkopior.
 
www.capton.se & www.fabriksbetong.se

Jag känner en kille som har det med skiffermönster runt sitt hus o garageuppfarten, riktigt svart har han valt.
Ska kolla om han har några foton på det! Om Ni vill se... ::)


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.