Hej, mitt första inlägg här. Vi har nyligen köpt ett hus och tänkte inreda gillestugan i källaren. Jag har funderat på dekortegel eller skiffer på väggar (alternativt en fondvägg bara). Kan detta innebära en större fuktrisk?
 
Nej, tegel eller skiffer på väggen ökar inte i sig fuktrisken, eftersom materialet är oorganiskt och diffusionsöppet.

Men, beroende på vad du monterar det på kan det ändå i praktiken bli problem. Är det direkt på insidan på en oisolerad, murad källarvägg (eller isolerad endast på utsidan t.ex. med isodrän) är det inget problem. Var dock noga med att välja ett lim eller annat fästmaterial som inte är fuktkänsligt.

Om det däremot redan finns något fuktkänsligt material på eller i väggen (t.ex. isolerande vassmatta på insidan från förr, eller ett skivmaterial med träinnehåll, eller ingjutna/inmurade brädor/reglar, eller pappklädda gipsskivor) kommer du att dölja det materialet med ditt skiffer/tegel, och det blir därför svårare att upptäcka (och åtgärda) eventuella fukt/mögelproblem i det materialet.
 
Tack så mycket för svar! Det kommer att sitta direkt på betongvägg tänkte jag så då borde det vara lugnt alltså!
 
Ja, det borde vara lugnt. Är det isolerat på utsidan, och i så fall med vad? Om det inte är isolerat riskerar du få en kall gillestuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.