Planerar att gräva ner rör från mina takrännor i backen och leda ut detta i ett litet dike som ligger mellan mina grannars tomter. Diket mellan mina grannar är väldigt grunt, tror inte att det är mer än 10-15 cm djupt. Granne A är känd i grannskapet som något av en gnällspik så det är främst hans reaktioner jag är rädd för.

- Mina grannars tomter ligger ca 40 cm lägre än min.
- Granne A har källarvåning.
- I gatudiket vid granne B finns ett dagvattenbrunn.

Kan jag göra detta utan att råka illa ut rent juridiskt. Att vår grannrelation (med granne A) blir lite frostigare kan jag leva med då den redan nu är som inlandsisen.

Bifogar skiss över tomterna.
 
  • tomtkarta.jpg
Skissen blev ett fiasko - försöker igen...
 
  • tomtkarta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent juridiskt så kan jag inte svara dig men jag skulle tro att du i alla fall skulle ha lantmäteriet/kommunen på din sida om du gör som du tänker. Det regnvatten som idag kommer från ditt tak dräneradsväl till stor del av till dina grannars tomter p g a lutningen. Så jag tycker att man borde kunna se det som att du gör dem en "tjänst" och jag kan heller inte se att det skulle skada dem/deras egendom på något sätt.

Fråga först är ju dock alltid en bra ide. Det ser vi ju exempel på hela tiden i det här forumet. ;)
 
Det regnvatten som idag kommer från ditt tak dräneradsväl till stor del av till dina grannars tomter p g a lutningen.
Tack för den. Jag ska ta med mig det när/om jag talar med granne A.

Någon annan som har någon input?
 
vojma skrev:
Någon annan som har någon input?
Du kanske kan erbjuda dina grannar att förbättra deras gemensamma dike en aning.
 
eller bygg en stenkista så slipper du använda deras dike
 
Tänkte på en annan sak. Många kommuner kräver att "takvatten" som kommer via stuprören renas på något sätt innan det ska ut i dagvattensystemet om inte den dagvattenbrunn som finns utanför grannens tomt har en slamavskiljare. Har den det så tror jag inte att ni behöver göra något men om den inte har det så kan det krävas exempelvis en stenkista som du leder ditt vatten igenom.
 
Redigerat av moderator:
Det beror väl också på vart man bor.

I Stockholm vill staden att man tar hand in dagvattnet lokalt på tomten(LOD lokalt omhändertagande av dagvatten). Det kostar mer , om jag förstått det rätt, att leda ut det till det kommunala nätet. Det börjar helt enkelt bli för mycket vatten att ta hand om.

Sedan tror jag nog din granne, med rätta, kan ha åsikter om att du skickar ut ditt dagvatten på hans tomt. Dike eller inte.

Ring din kommun och fråga

Mvh/Abbe
 
Redigerat:
hejsan!

Kan kanske inte tillföra så mycket i diskussionen....men jag vet att våra grannar blev nekade att använda bef dike när de byggde sitt hus. De blev tvingade att gräva ett helt nytt dike åt ett annat håll (där grannarna sa ok). Så det verkar som att man faktiskt kan bli nekade att använda andras diken.
 
Jag är glad om vi kan hålla oss till det juridiska i den här delen. Hur man bygger diken finns det andra delar i forumet för.

Och juridiken är rätt så klar. Man får inte leda in vatten i andras diken eller mark utan deras tillåtelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.