Handlar om nybbygnation av hus på en ny tomt.

Fick tipset att för att få lite snabbhet skicka in bygglov på ett hus bara
vilket vilket som helst i stort sett. Då få det beviljat och ha ett klart ärende som sedan går lätt att ändra i efterhand när jag har exakt hur det kommer bli.
Det är inte detaljplanerat område utan ute på landet 500m till närmaste granne.
Verkar det klokt?

Vet att det blir 1-plan ca 140kvm idag samt ett garage inte mer.
Att vänta tills vi har varenda detalj klar och sedan skicka in bygglov gör
att då får vi stå och vänta innan vi kan gå vidare.
 
Redigerat:
Så kan man ju göra men det är ingen garanti att dina ändringar blir godkännda heller sedan och så blir det extrakostnader.
Räcker det inte med att du får ett förhandsbesked då? eller vad är det du vill börja med innan? du kan ju iaf inte börja bygga innan du har varenda detalj klar i praktiken..
 
Precis så skulle jag göra.
 
Bygglov får du ju på husets volym, utseende och placering. Det är inte särskilt detaljerat.. Med andra ord finns det rätt så mycket man kan gå vidare med medan man väntar på beskedet!

mvh
 
Vidare behövs: Sektionsritningar, planritningar, teknisk beskrivning och yttrande från grannar.

Förstår inte varför det skall vara någon idé att göra detta två gånger. Ett normalt bygglov i en någorlunda framåt kommun skall inte ta mer än fem veckor! Tar det längre tid kan man fundera på att byta ut den politiska ledningen.
 
5 veckor, det låter ju hoppfullt. Pratade med en handläggare på kommunen som sa 3 månader, och då frågade jag en annan och undrade om det bara var något de sa för att inte lova för mycket eller om det verkligen tog så lång tid. Då hävdade hon att det tog närmare 6 månader för ett normalt bygglov inom detaljplanen. Känns lite märkligt för en expanderande Stockholmskommun...
 
2-3 månader är vanlig i de flesta komuner under lågsesång men ansöker du under sommaren när tydligen alla skall vara lediga trots att det är mest arbete så är inte 6månader ovanligt alls.
Grannar måste ha sin tid för sina yttranden mm också :(


byggankan skrev:
5 veckor, det låter ju hoppfullt. Pratade med en handläggare på kommunen som sa 3 månader, och då frågade jag en annan och undrade om det bara var något de sa för att inte lova för mycket eller om det verkligen tog så lång tid. Då hävdade hon att det tog närmare 6 månader för ett normalt bygglov inom detaljplanen. Känns lite märkligt för en expanderande Stockholmskommun...
 
Mikael_L
Fotografen skrev:
Precis så skulle jag göra.
Hur?
Som Suhagg eller Tossegubbe?


edit:
Jag tror man riskerar att förarga tjänstemännen något alldeles fantastiskt ifall man först kastar in ett bygglov på ett hus, för att sen plötsligt vilja bygga ett helt annat. Risken är nog stor för ett tvärnej (=ny bygglovsansökan dvs dubbla tiden och kostnaden) bara för att statuera exempel, typ.

Det är säkert en helt annan sak att i ett senare skede vilja förlänga eller förkorta huset någon enstaka dm, höja ett väggliv eller flytta nåt fönster eller dörr.
Men att söka på ett hus och sen plötsligt vilja bygga nåt helt annat (och tycka att man minsann ska få det) visar ju på någon sorts nonchalant översittarattityd, som jag tror bäddar för mycket frostiga relationer.

Men ärligt talat vet jag ju inte riktigt. Volvo som i egenskap av KA har följt många byggen antydde i nåt inlägg en gång att man inte kan känna sig säker på någon endaste liten ändring, allt kan kräva ny behandling. (Jag tror det var Volvo, han får väl rätta mig ifall jag fel :blushing:)
 
Redigerat:
Det är ju inga jätteskillnader. 1-plan 140kvm och garage med carport och en gäststuga.

Sen kommer det ändra sig med vissa detaljer men inga större saker egentligen vad jag vet nu. Jag har förhandsbesked men vill inte vänta en sekund extra på mitt bygglov då förhandsbeskedet drog ut några extra månader i tiden pga strul.
 
Ja vet du ganska exakt vad det gäller så skicka in, bara det inte blir ett helt annat hus som sagt men att ändra nga fönster eller liknande blir sannolikt inga problem. Tänk bara på att du måste vara igng med bygget inom två år från bygglovets beviljande med.
 
"34 § På ansökan skall byggnadsnämnden ge förhandsbesked huruvida en åtgärd som
kräver bygglov kan tillåtas på den avsedda platsen.

Meddelas det sökta tillståndet får bestämmas de villkor som behövs. Tillståndet är
bindande
vid prövning av ansökan om bygglov som görs inom två år från dagen för
beslutet...."
PBL, Kap 8, §34

Sök förhandsbesked!

MVH!
 
Redigerat:
hurk skrev:
Bygglov får du ju på husets volym, utseende och placering. Det är inte särskilt detaljerat.. Med andra ord finns det rätt så mycket man kan gå vidare med medan man väntar på beskedet!

mvh
Va!? Volym, utseende och placering var vad som behövdes vid mitt förhandsbesked. Till ett ev. bygglov var det mycket stramare tyglar där ALLT ska finnas med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.