Hej.

Konstig fråga kanske.
Men hur gör man rent praktiskt om man köper en säng på Blocket och man inte kan hämta den själv?
En bekant ville ha hjälp, o jag har inte tid att köra.
Den måste ju emballeras antar jag. O sättas på en pall.
Kan man köpa hela den tjänsten, inklusive frakt på lastbil?
Finns det någon fraktfirma som åtar sig det?
O vad kan det kosta?
 
Genom mitt arbete har jag följande erfarenheter:

1, Stora fraktfirmor tenderar att kosta skjortan. Speciellt om de inte kör direkt ut på den orten dit du skickar.
Skickade två kollin med ett annat företags konto med Schenker och de hade bra avtal där.
Två skrymmande pallar (det stack ut ca 100 mm på var kortsida. 11k + moms från GBG till Sundsvall :)

2. Kolla med små fraktfirmor om de kan lösa detta för ett schysst pris. Ibland kan de även omlasta och skicka tillsammans med andra firmor som de samarbetar med. Kolla även om de kan i sin tur tipsa om andra fraktfirmor.

3. Firmor som kör t ex. Gbg-Sthlm eller Sthlm-Malmö på fjärrslinga kan ibland gå med på att lämna godset på en rastplats vid uppmötande.

4. Har haft god kontakt och problemlösningar med Blondie Fjärr i Kungsbacka. De kör storstäder i slinga samt riks.

5. Allt gods utanför EU-pall brukar bli skrymmande och hanteras speciellt. Alltså kostar det mer i transport. Man kan ibland slippa för mycket påslag om man accepterar att godset stuvas tillsammans med annat gods.

Men allt detta ovan kan kanske vara oväsentligt när man är privatkund. Men värt ett försök.Lycka till...
 
Jag har skickat gods på pall med Bussgods.
Annars kanske någon lokal bud- eller flyttfirma kan hämta upp den om det inte är alltför lång sträcka?
 
Som jämförelse så köpte jag en 400kg tung rikt/planhyvel från en på blocket i vintras. Den stod på specialpall (180cm lång). Frakten (Luleå->Göteborg) löste en lokal fraktfirma i Luleå för 2500kr inklusive helförsäkring på hela värdet (34000kr). Den kom hem till dörren (ja, uppfarten).
 
Om det inte är en allt för lång transport så skulle jag kolla med lokal flyttfirma eller budfirma.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
En säng är en möbel och det skickar man med en flyttfirma.

Protte
 
K knipo skrev:
Hej.

Konstig fråga kanske.
Men hur gör man rent praktiskt om man köper en säng på Blocket och man inte kan hämta den själv?
En bekant ville ha hjälp, o jag har inte tid att köra.
Den måste ju emballeras antar jag. O sättas på en pall.
Kan man köpa hela den tjänsten, inklusive frakt på lastbil?
Finns det någon fraktfirma som åtar sig det?
O vad kan det kosta?
Hej!

Du borde ha talat om varifrån och till, då kanske någon vänlig Bygga-husare som ändå skulle samma väg kunnat ta den med i samma besvär för en billig peng. Men det måste vara en mycket speciell säng som är värd att frakta land och rike runt med fraktfirmor. Är det en begagnad vanlig IKEA-säng eller liknande är den inte värd fraktkostnaderna.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Der var någon sorts infällbar säng, sängskåp tror jag det kallas.
Men det blir nog inget köp, bland annat på grund av fraktproblem. Blir nog för dyrt för att motivera. Bättre att köpa ny antar jag.

Men om det hade varit aktuellt så hade det nog blivit en flyttfirma känns det som.
Då hade de väl emballerat den med antar jag.

Jag tror sängen stod i eller utanför Stockholm o skulle till Malmö.

Tack för engagemanget!
 
Jag tror inte att flyttfrima är lämpligt för en längre flytt av en enstaka möbel. De har inget system för samfraktning, så hela kostnaden måste tas ut på en möbel. Då är nog en budfrima bättre, men sannolikt också ganska dyrt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Flyttfirmor gör sånt, bara man inte har bråttom.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Det blir nog billigare att köpa en ny säng. IKEA har riktigt bra sängar för ca 2500kr.
 
Ni får sova på saken. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.