Hej. Jag har haft en målare här hemma som har bredspacklat väggarna i ett rum. Jag har viss vana vid tapetsering och tänkte att jag nog skulle kunna fixa det själv.

Har tapetserat två väggar som blivit bra och ska nu börja på den tredje. När jag sätter upp våden går den inte att göra slät utan själva väggen är skev. Jag har varit noggrann och lodat så att det inte ska bli snett men hur gör jag nu :(

Finns det något bra knep för att få till tapeten även om väggen inte är helt rak. Tapeten är mönstrad. Och dyr :/
 
K Kolonistmamman skrev:
Hej. Jag har haft en målare här hemma som har bredspacklat väggarna i ett rum. Jag har viss vana vid tapetsering och tänkte att jag nog skulle kunna fixa det själv.

Har tapetserat två väggar som blivit bra och ska nu börja på den tredje. När jag sätter upp våden går den inte att göra slät utan själva väggen är skev. Jag har varit noggrann och lodat så att det inte ska bli snett men hur gör jag nu :(

Finns det något bra knep för att få till tapeten även om väggen inte är helt rak. Tapeten är mönstrad. Och dyr :/
Jag fick också det problemet.
Jag gjorde en lite fulare skarv på ett sätlle där det inte syns.

Enligt "reglerna" får man bryta mönster vid hörn och ovanför fönster. Vet inte vad det betyder. Att man inte mönsterpassar?
 
  • Gilla
Kolonistmamman
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag fick också det problemet.
Jag gjorde en lite fulare skarv på ett sätlle där det inte syns.

Enligt "reglerna" får man bryta mönster vid hörn och ovanför fönster. Vet inte vad det betyder. Att man inte mönsterpassar?
Hur gjorde du den skarven?
 
K Kolonistmamman skrev:
Hur gjorde du den skarven?
Ja det blev en skarv som inte passade i mönstret perfekt. Så kunde jag sen fortsätta och hålla mönstret gick bra.
 
K Kolonistmamman skrev:
Hej. Jag har haft en målare här hemma som har bredspacklat väggarna i ett rum. Jag har viss vana vid tapetsering och tänkte att jag nog skulle kunna fixa det själv.

Har tapetserat två väggar som blivit bra och ska nu börja på den tredje. När jag sätter upp våden går den inte att göra slät utan själva väggen är skev. Jag har varit noggrann och lodat så att det inte ska bli snett men hur gör jag nu :(

Finns det något bra knep för att få till tapeten även om väggen inte är helt rak. Tapeten är mönstrad. Och dyr :/

Hur satte du upp första våden? Tapeterna brukar vara ca 52cm breda. Jag tar ett mått 50cm från hörnet, lägger ett 180cm vattenpass och ritar en linje, sen sätter första våden intill linjen.
 
  • Gilla
Kolonistmamman
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Hur satte du upp första våden? Tapeterna brukar vara ca 52cm breda. Jag tar ett mått 50cm från hörnet, lägger ett 180cm vattenpass och ritar en linje, sen sätter första våden intill linjen.
Jag har gjort så. På två väggar gick det bra. När jag sätter vattenpasset mot tredje väggen så märker man att väggen liksom buktar ut. Den är konvex. Fattar inte hur man ska göra.
 

Bästa svaret

K Kolonistmamman skrev:
Jag har gjort så. På två väggar gick det bra. När jag sätter vattenpasset mot tredje väggen så märker man att väggen liksom buktar ut. Den är konvex. Fattar inte hur man ska göra.

Ah okej då e jag med. Hur stor blir glipan? Jag grundar alltid en liknande kulör som tapet innan uppsättning. Buktar väggen som du säger kan man inget göra, försöka pressa ihop skarvarna med fingrarna men de lär dra ihop sig när de torkar. Har man då en grundfärg under tapeten syns de mindre annars inget att göra åt
 
  • Gilla
Kolonistmamman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.