Hej på er!

Vi har länge haft ett högt missljud i vår torktumlare, en Cylinda Sverigetorken TD70.1. Jag tror den är från 2012 eller något sådant. Den låter väldigt högt och illa, men funkar i övrigt som den ska. Ikväll öppnade jag den (igen) för att försöka lokalisera vad det är som låter och såg att motorn har en arm som går in i något slags låda längst fram och ner till höger (om jag tittar på maskinen framifrån). Den armen är skev och går snett, vilket jag tror gör att det låter illa. Min första fråga är, vad är det för något som sitter i den där lådan? Jag kunde inte öppna den med mindre än att hänga av hela trumman, och det var jag inte sugen på. Min andra fråga är, går det att göra något åt? Går det att byta bara armen eller måste jag byta hela motorn och/eller vad som sitter i den där lådan?

Bifogar en video där man ser problemet ganska tydligt:


Väldigt tacksam för all hjälp!
 
A
Fläkthjulet
 
  • Gilla
fjellander
  • Laddar…
A
Det är en gummi rocka som du ser som skev inte axlen
 
  • Gilla
fjellander
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är en gummi rocka som du ser som skev inte axlen
Ah, ok! Tack! Så du tror att jag behöver byta fläkthjulet, då?
 
A
Du får öppna och titta inte vanligt men inte omöjligt
 
  • Gilla
fjellander
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du får öppna och titta inte vanligt men inte omöjligt
Ok! Vad skulle det kunna vara annars? Att den där gummigrejen sitter snett, eller nåt? Jag tror det är därifrån som missljudet kommer, i alla fall.
 
A
trumman går ej runt med jämn hastighet så det kan ju vara något helt annat
trumman har gett sig i skarven kan man se oxå
motorn är i normalfallet så stark att fläkten eller gummibussningen inte skulle kunna få den att gå så ojämnt eller något annat på själva axlen.
Jag skulle plockat ut trumman för att leta efter ojämnheter och felaktiga kontaktytor
ljudet skulle kunna vara fläkten som går i kåpan men för att se detta måste man öppna
 
  • Gilla
fjellander
  • Laddar…
A
det är ju något i kåpan som går nära det ser man ju som en skugga så öppna upp får du göra
ev har fläkttrumman gett sig pga av ålder
 
  • Gilla
fjellander
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket för all hjälp! Bara för att förtydliga, det är vi som drar runt trumman för hand, så det är inte elmotorn som går med ojämn hastighet. Såvitt jag kan bedöma går trumman runt lätt och bra. Men det låter troligast att det är fläkthjulet som går i kåpan, det skulle stämma med hur det låter. Antingen är det kåpan eller hjulet eller båda, då. Jag får demontera den igen och ta bort trumman och öppna och se. Det verkar ju vara lätt att få tag i reservdelar i alla fall. Och som sagt, tack så mycket för all hjälp!
 
A
Ha ha ja det förklarar ju hastigheten:rofl:.
 
  • Gilla
fjellander
  • Laddar…
A
fjellander fjellander skrev:
Tack så hemskt mycket för all hjälp! Bara för att förtydliga, det är vi som drar runt trumman för hand, så det är inte elmotorn som går med ojämn hastighet. Såvitt jag kan bedöma går trumman runt lätt och bra. Men det låter troligast att det är fläkthjulet som går i kåpan, det skulle stämma med hur det låter. Antingen är det kåpan eller hjulet eller båda, då. Jag får demontera den igen och ta bort trumman och öppna och se. Det verkar ju vara lätt att få tag i reservdelar i alla fall. Och som sagt, tack så mycket för all hjälp!
det verkar ju vara en vanlig reservdel
gorenje orginal reservdels nummer 532922
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.