Har precis flyttat en innedörr med karm från ett ställe till ett annat. När allt var klart så upptäckte jag att dörren var skev. Dörren är ca 15mm längre ut från karmen på låssisdan. VAD göra? Jag har försökt att lägga imellan lite i nederkant för att sedan spänna in karmen 15 mm för mycket åt andra hållet med en tving. Efter två dygn har jag inte sett någon förbättring. Dörrarna är från -37 i massivt trä. Modell spegeldörr med en enda stor spegel.

Alla kommentarer välkomna.
 
Jag kan bara berätta vad som inte funkade med min spegeldörr. Den flyttades från ett ställe till en ny karm och upptäckte där att när nedredelen var stängd så fattades det 2 cm i framkanten på översidan. Gjorde den trären, vattnade in den med kokande vatten, plastade in den och spände fast den genom att böja hörnet åt "rätt håll" ca fyra cm i tre veckor. När jag satte den på plats satt den perfekt - övrehörnet tog nu i lite före nedrehörnet och det köpte jag. Efter målning och en månad senare har den nu vandrat tillbaka till ursprungsläget... Attans!
 
C
En metod som iallafall användes förr, och som man ofta kan se på gamla spegeldörrar, är att såga ett snitt i ramen för att bryta träfibrerna och sedan slå i en kil. Har sett metoden beskriven någonstans men kan inte hitta igen det... Antar dock att det krävs en del erfarenhet för att placera snittet rätt.
 
  • pict0155.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter i samma sits fast detta är en badrums dörr som inte förut har varit stängd men upptäckte igår när det va dags att börja planera för målningen att dörren skevar. Sökte självklart i forumet först men hittade bara denna och en till tråd men inte hittade jag någon där detta med att snitta dörren va ingående beskrivet. Kanske jag som inte kan söka. :surprised: Det man behöver veta är hur man kommer fram till var man ska såga och hur djupt. Och sedan även hur man får dörren fin efter detta ingrepp.
 
C cpalm skrev:
En metod som iallafall användes förr, och som man ofta kan se på gamla spegeldörrar, är att såga ett snitt i ramen för att bryta träfibrerna och sedan slå i en kil. Har sett metoden beskriven någonstans men kan inte hitta igen det... Antar dock att det krävs en del erfarenhet för att placera snittet rätt.
Någon som behärskar denna teknik och kan utveckla? Varför är snittet snett?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.