Hejsan!

Håller på att färdigställa en altan, med tillhörande staket och grind för att ungarna inte ska fly fältet så fort man vänder ryggen åt. Nu har det visat sig att grinden blivit något skev, antingen pga handhavandefel eller att virket torkat och satt sig. Vad är bästa sättet för att kunna få den helt i lod igen, målet är att ribborna ska gå ihop på utsidan.

Jag tänker att det bör vara vinklar 1 och 2 som ska angripas i första hand? Har cirklat in problemområden.
 
  • Trästaket under konstruktion, grönt gräs i bakgrunden, delar markerade med röda cirklar, nummer två synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusdäck under konstruktion, träplankor, skruvar, grönt gräs, markerad missanpassning, ojämn kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket med trasiga plankor markerade med en röd cirkel. Utomhus, konstruktionsfel eller skada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte risk att man river sig på den utstickande kanten som ses i sista bildens röda ring? Alltså där du gjort vinkeln som du vill ska gå så jämnt som möjligt.
Till frågan så tror jag inte att du får det där att blir bättre än så utan att ha någon som håller fast grinden nertill. Tänker mig något sånt här:
Sökresultatssida med olika metallbeslag för försäljning, priser och butikernas namn visas.
 
  • Gilla
martinhq
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Är det inte risk att man river sig på den utstickande kanten som ses i sista bildens röda ring? Alltså där du gjort vinkeln som du vill ska gå så jämnt som möjligt.
Till frågan så tror jag inte att du får det där att blir bättre än så utan att ha någon som håller fast grinden nertill. Tänker mig något sånt här:
[bild]
Tänker att jag ska runda av spetsarna för att förhindra detta. Tanken bakom snedsågningen är att skapa en illusion av att det inte är en grind där, så för att förhindra ljusinsläpp rakt framifrån så snedsågade jag. I värsta fall så får jag kapa dem raka. 🙄

Det som du skickade kanske inte är en så dum idé för att få fast grinden ordentligt. Trist att man inte är en mästersnickare som kan få saker raka från början!
 
Har du mätt vinklarna?
 
På din första bild ser glipan ut att vara större uppe än nere på dörrens vänstra gångjärnssida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.