Hej,
Är på gång att slipa mina gamla furugolv och tänkte fräsa ur mellan planken och nåta med svart fog för att få ett skeppsgolv.

Såg ett projekt på nätet där man har lagt en 12mm golvvärmeslang under nåten (fräst ett 12mm spår) för att få golvvärme.
Finns det några nackdelar att göra på det viset?

Har i dag ett direktverkande el och har för avsikt att konvertera till vattenburen värme. Och såg denna lösning som intressant.
 
Det går säkert, men det blir ganska breda nåtningar. Har du någon länk till det projektet du såg i cyberrymden?
 
Hur tjocka är dina golvplank?

Jag kan spontant tänka att du inte kommer få speciellt bra spridning på värmen utan den kommer vara fokuserad just där rören går. Du vill inte få krypningar i ditt fina golv på grund av för hög värme i golvvärmen och ska du få ut ordentlig effekt över golvytan måste du kanske ha en ganska väl tilltagen temperatur i slingorna. Speciellt om värmespridningen blir dålig.
 
Du behöver plåtar om värmen ska spridas i golvet. Riv upp golvet lägg slang och plåtar under och sen dit med golvet och slipa då kommer du få golvvärme som fungerar.
 
Jag misstänker även jag dålig spridning och de nämner det även i projekttråden, men att slangen kommer nära önskad uppvärm ytan är väll till en fördel och kanske kan kompensera den dåliga spridningen?
Jag hade en förhoppning att kunna få låga framledningstemperaturer, men om inte det är fallet så kan man lika gärna gå på radiatorer.
 
Poängen med golvvärme är ju att du får en väldigt stor konvektionsyta och därmed inte behöver lika hög framledningstemperatur för att få ut rätt effekt i rummet. Du går miste om detta om du koncentrerar värmeavgivningen så som du föreslår. Dessutom ser jag att du kan göra ditt trägolv en otjänst med denna installation.

Som smurfen rekommenderade borde du använda ett ordentligt underlag med värmefördelningsplåtar under trägolvet för att golvvärmen ska fungera ordentligt.
 
Det blir ju inga "nåt" med not och fjäder kvar med den behandlingen.
Så varje golvbräda kommer att ligga separat och de kommer inte att stödja varandra.
Jag tror att det blir ett dåligt golv.


(OT varför detta sug efter golvvärme, till varje pris?)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.