Vi tänker lägga in Junckers skeppsgolv i vårt nyrenoverade kök, är det någon som har erfarenhet av denna oljade golvtyp. Är det lämpligt att lägga golvet under bänkskåpen
 
Inga problem, fast för att spara på det "billiga" golvet behöver man inte lägga ända in mot vägg förutom vid diskmaskin, spis, kyl/frys om man har golvmodell förstås :)

Har jobbat som säljare och sålde då just Junckers, finns inte många golv som slår dom på fingrarna. Dyra men väldigt fina golv, särskildt skeppsgolven.

Vilket träslag har ni?
 
Vi har valt ek
 
Hej!
förlåt att jag lägger mig i tråden..
Men det går ju även att lägga trägolv i badrum!!
Och att göra eget skeppsgolv.
Jag gick till ett lokalt snickeri och bad dom kapa upp plank åt mig som jag sen skruvade o pluggade så som man gör på en båt.. och sen gummi not mellan..
http://www.byggahus.se/bilder/data//539/bad.JPG

Om du inte lägger ditt dyra golv under alla skåp då föreslår jag att du lägger ett billigare alternativ där.. så du får samma höjd överalt det blir lättare o sätta in skåpen då.
Sen skall man tänka på att diskmaskiner har en egenhet att läcka förr eller senare så det är viktigt att göra så att det ej kan rinna in vatten under ditt dyra golv.
 
Vi har junckers 2-stav oljad ekplank i köket.
Fantastiskt fint golv som bara blir finare med tiden, kanonlätt att lägga.

Jag hade inte klabbat med att lägga annat golv inder skåpen, hur många kvadrat kan det röra sig om, nä lägg även under skåpen.

vi betalade 500 pix/kvm när dom hade drive för ca 3 år sedan, det var halva priset!!
 
svar till krillew:
Tack för tipset med att tillverka eget skeppsgolv, vad för slags gummi använde du i skarvarna och var kan man köpa detta
 
Gummi noten använd sikaflex eller så finns det en annan som är lite billigare Humm.. vad var det den hette.... ?? Jag skall se om jag har en tub kvar så får du veta
Du skall ej använda silikon. Sika flex och konkurenten är väldigt klibbiga.
Du måste tejpa på golvet först på båda sidor om noten. ev att du först trycker ned bottningslist sen sika. sikan går att torka bort med en trasa fuktad med lacknafta.
Sikan är dyr så det är ide att använda bottningslist så går det inte åt så mycket sika.

När sikan är torr så drag bort tejp och slipa med maskin för att få det jämt..
ev använd rakblad.
Jo se till att det är ordentligt rent innan du sprutar ut sikan.. borsta bort spån + damm ordentligt.. det finns en primer till sikan om du vill ha exta bra vidhäftning..
nästan ett måste om du lägger golv i badrummet.. men i andra rum så är det inte så viktigt, men gör man det rätt så blir det vatten tätt..
Sikan finns att köpa där man köper båtfärger.
Lägg plankorna med lite mellanrum så dom kan röra sig lite. Hur stort mellanrum du skall ha beror på vilken träsort och bredden på plankorna.
Jag har teak och 70mm och ca 5mm mellan plankorna och bottningslist Snyggast är nog att ha ca 5mm gummi not så väljer du en träsort som rör sig mycket så måste du ha smalare plankor. Jag har mahogny runt längs väggen som är lackat
och resten är oljat teak . Jag blev väldigt nöjd.
Skall du lägga trägolv i badrum så är det lite mer än vad jag just skrivit som du måste beakta.
 
Förlåt det tog ett tag att få fram gummi noten......

Casco har en som heter marin och teknik. Och den som jag skrev tidigare
sikaflex. Marin och teknik är lite billigare, men när man jobbar med dom så
märker man ingen skillnad.
 
Kan man slipa skeppsgolv?
 
BirgitS
P pluttisen skrev:
Kan man slipa skeppsgolv?
Det är nog normalt men det beror ju på vad det är för golv.
 
Skeppsgolv i massivt trä som är nåtat mellan med gummifog
 
Se bild
 
  • Trägolv med synliga ådringar och skuggspel, del av en fot och plastskydd syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag notade med sicaflex och slipade efteråt och det funkade.
 
Härligt! Kan man vitpegmentera och hårdvaxa detta golv tror du?
 
man måste slipa bort ytskiktet sen får man prova på en liten del under nått skåp. golvet kan vara oljat och det kan tränga ned långt. och är det oljat kan det vara svårt att få trät att suga in ordentligt. Säkrast är att testa.
vaxa går nog fint efter slipning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.