Finns det någon här som vet vilka skenor som passar till varandra, ex. passar en Makita, Festool skena till en Bosch?
 
Är det någon som kan specificera vilka exakta mått det är på Festool och Makitas skenor. Har en tanke om att ta fram en egen profil som då förhoppningsvis ska passa till alla tre.
 
För eget bruk eller för försäljning? Om det är för försäljning så kan du väl bara köpa hem en av varje eftersom det finns många mått att ta hänsyn till medan infon från ett forum inte är allt för tillförlitlig.
 
Johan- skrev:
För eget bruk eller för försäljning? Om det är för försäljning så kan du väl bara köpa hem en av varje eftersom det finns många mått att ta hänsyn till medan infon från ett forum inte är allt för tillförlitlig.
I första hand till eget bruk, och till nära som har behov, men visst kanske även till försäljning om det går att kombinera så att den passar till flera.
Tänkte om det finns några ritningar på skenor, fast det kan ske det inte finns att få tag på.
 
Köpa, mäta och lämna tillbaka? Men bosch och makita/festool är väll helt olika?
 
Sprängskiss och ej måttsatta är lätt att googla fram, dock blir det svårare för dig att få tag i användbara ritningar eftersom tillverkarna håller på dessa. I så fall skulle du även behöva veta om den ritningen hade rätt utgåva, det finns hardcopy's som inte är PPAP:ade och senare blivit reviderade med justering av mått och material etc. Så bäst är nog att du mäter på maskinerna eller de skenor du tänkt göra din skena kompatibel med ..tänker högt bara.
 
Du kan köra Boschsågen (de som heter GCE på slutet) på Makita, Festool och Mafellskenor, men inte tvärtom.
Du kan inte heller skarva en Boschskena med Festool/Makita, men Festool och Makita ska väl gå att skarva!?
 
MB77 skrev:
I första hand till eget bruk, och till nära som har behov, men visst kanske även till försäljning om det går att kombinera så att den passar till flera.
Tänkte om det finns några ritningar på skenor, fast det kan ske det inte finns att få tag på.
Jag antar att du ska göra dem i extruderad aluminiumprofil?
Om så, kan jag säkert svara på dina funderingar om kostnader, teknik etc.
Jag har jobbat med extruderingsverktyg (design) "back in the days"
 
Ja alu profil är tanken. Jobbar i branschen så jag tror ha bra koll på både verktyg, design och kost.

Men det kan ju ändå komma frågor.

Antar att du då har jobbat i Finnspång då eller?
 
MB77 skrev:
Ja alu profil är tanken. Jobbar i branschen så jag tror ha bra koll på både verktyg, design och kost.

Men det kan ju ändå komma frågor.

Antar att du då har jobbat i Finnspång då eller?
Stämmer, mot P5 och 1053:an
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
MB77 skrev:
Ja alu profil är tanken. Jobbar i branschen så jag tror ha bra koll på både verktyg, design och kost.

Men det kan ju ändå komma frågor.

Antar att du då har jobbat i Finnspång då eller?
Var jobbar du?
Pg?
 
cust3000 skrev:
Var jobbar du?
Pg?
Du har PM
 
Om du tillverkar 3m skenor till ett bättre pris än handeln har du en potentiell kund här. Samma sak om du tar fram 60 och 90 cm längder till bra pris. Har Makitan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.