Hej, vi står i begrepp att skriva med Myresjöhus i Linköping. I vår offert har dom tagit upp extra fyllnadsmassor för grund samt garage på 50.000 kr. Det angavs som en generell kostnad. Därefter har vi vid flertalet tillfällen efterfrågat en mer rättvisande kostnad. När vi nu ska skriva säger MH att dom vill ha ytterligare 50.000 kr för fyllnadsmassor (tot 100.000 kr).
Tomten (800 kvm) ligger ca 1 m under väglinjen och vi ska bygga ca 112 kvm platta + garage. Är det rimligt med 100.000 kr extra för detta? Hur ska man kunna bedöma den summan? Känns också tråkigt att det kommer upp 2 dagar innan kontraktskrivande trots att vi efterfrågat detta i 2 mån. MH har byggt 6 hus runt vår tomt och borde ha koll på markförhållandena.
Har ni kunniga några råd? Vilka krav kan vi ställa på MH?
//Douglas
 
Hej.

Det låter halvdyrt. Betänk att tex fraktion 0-150 kostar ca: 200 :- kubikmetern (120/ton) + moms så blir det många kubik för de pengarna. Sen en sak som kommer till är transporten av massorna. är det långt till en grop så drar det iväg lite mer där.

Hur mycket räknar de med att fylla upp?
 
Det enda sättet att få reda på hur de räknar är att kräva. Håll i pengarna. De är ditt enda påtryckningsmedel. Om du inte har fått en skälig förklaring till vad de vill ha betalt för så är du inte skyldig att betala.

Om detta gör att hela affären går i stöpet... 100.000 är mycket pengar... Kanske värt besväret?

Jag hade en strulig husleverantör. Vi höll på i nästan ett år fram och tillbaka. Reviderade offerter, krav på förtydligande, ytterligare revision som svar på frågorna.
Jag ringde till slut upp och sade till säljaren att jag inte litade på honom och inte vågade göra affär med honom. Han hade lagt ner mycket tid på mig och fick inte en spänn för besväret. Skulle tro att han var försiktigare med nästa kund.

Det här är ditt livs affär. Gå inte med på orimliga krav för att komma vidare i affären. De kommer vika sig tids nog, när de insett att de inte kan lura dig. Lura dig är precis vad det är de försöker göra och de tjänar mycket på det sättet.
 
Redigerat:
Mikael_L
Be om bra specifikation över vad dom har räknat på för kostnader.
Lite lurigt kan det verka då det väldigt plötsligt och lustigt dyker upp just innan det ska skrivas.

Men 1 meter under vägen, 112kvm hus + garage.

Kan ju betyda ca 1,5 * (112+50+ 100) = 393 m3.
(1,5 meter höjd på fylle (organiskt skikt samt höja till lite över vägens nivå), 112 hus, 50 garage, 100 till runt huset garaget + slänter.)

Och 393 * 200kr = 78600:-
Sen frakter och maskiner.
Det kan alltså snabbt dra iväg 100'. Men be som sagt om en ordentlig spec.
Och verkar dom ha tagit i så dom nästan skiter på sig, får du se att det skrivs in i avtalet att inga extra kostnader får tillkomma, oavsett orsak. :D
 
Jag tror att Mikaels resonemang är rätt, kostnaden kan säkert vara rimlig. Frågan är om det räcker. vad har ni för typ av avtal med dem? Det är vanligt med avtal som "inkluderar" markarbeten med en friskrivning om det går åt mer än X ton fyllnadsmaterial. Jag har sett en siffra på 200 ton i någons standardavtal. 200 ton blir lagom om man bygger på en redan perfekt förberedd tomt, typ att du vill bygga på parkeringen till en stormarknad.

Så frågan är om kostnaden är ett fast garanterat pris, eller bara en kalkyl? Det finns exempel här där ett bygge hade en kalkyl på 200 ton, men det gick åt och debiterades för 4000 ton, det är nog ovanligt, men inte helt extremt.
 
Myresjös åtagande säger: Det ingår från överkant platta till schaktbotten 700 mm = 100 mm platta + 300 mm isolering + 300 mm uppackning (1,3 ton/m² grundyta).

Pratade sen med MAB (markfirman) för att kolla med "rätt man". Han bekräftar att tomten ligger dryga metern under vägen och att dom behöver gräva ur ca 40 cm. Så sammantaget stämmer nog kalkylen på 100.000 kr likt Mikael L beräkning.

Det tråkiga i sammanhanget är att MH inte kunde upplysa om detta trots att vi frågat i 2 mån och att dom byggt båda grannhusen vilket borde ge info om markförhållanden. Ska ändå nämna att detta är en detalj där vi i övrigt är nöjda så här långt. Markarbeten verkar vara en stor osäkerhetsfaktor!
Tack för alla svar!
 
Hej.

Det är något här som inte stämmer. Du säger 300 mm uppackning. Det blir 0,3 kubik per kvadrat. Räkna med att fraktion 0-200 väger ca: 1,5 ton kubiken. Då bör 1,3 ton räcka till närmare 3 kvm. Eller närmare 1 meter fyllning under platta. Så det är nog ganska yvigt räknat ifrån MH.
 
Varför skall de gräva ut 40 cm om hela ytan skall höjas 1m? Vad skulle en källare innebära istället?
 
[...] När vi nu ska skriva säger MH att dom vill ha ytterligare 50.000 kr för fyllnadsmassor (tot 100.000 kr).
+ Först nu har dom bemödat sig att begära in offert från UE, vilket är fullt förståeligt. De har med all sannolikhet (och all rätt) lagt på omkring 12 % på summan.
 
jag tror att det är mer regel än undantag att husförsäljare väntar så länge som möjligt med den här typen av uppgifter. Frågan är ju om de nya siffrorna stämmer, eller om det blir ännu mer, som kommer som en oväntad faktura senare.
 
Mikael_L
cecar33 skrev:
Varför skall de gräva ut 40 cm om hela ytan skall höjas 1m?
Om jag nu inte missförstår vad du inte förstår, OCH om jag inte själv fått något om bakfoten ...:

Ja 40cm ska antagligen grävas ur först för att få bort allt organiskt material och jord som kan ge upphov till sättningar. Dvs nå helt stabil mark att grundlägga på.
 
  • Gilla
malinf80
  • Laddar…
Hej

Kollade snabbt i kalkylprogrammet och la in fyllning med bergkross 0-150, 400m3

Hamnade på 135 000:- utan påslag för vinst, gemensamma kostnader och tjänstemän.
Jag tror inte att 100 000:- är så där våldsamt högt.

mvh Wasa
 
Hej

Igen... GLÖM det sista jag skrev... hahaha tänkte på annat... here we go...

Kollade snabbt i kalkylprogrammet och la in fyllning med bergkross 0-150, 400m3

Hamnade på 85 000:- utan påslag för vinst, gemensamma kostnader och tjänstemän.
Jag tror inte att 100 000:- är så där våldsamt högt.

mvh Wasa
 
matsa79
Till mitt hus men en platta på 110kvm + 80kvm garage gick det åt 593 ton fyllning och det kostade 117 000kr inklusive transport. De fick påbackning av vår kvalitetsansvarige att gräva lite djupare för att få bort allt organiskt material och därmed gick det åt mer fyllnad.

//Mats
 
...då hela området ligger i en sluttning så har grannarna mitt emot samma, men omvänd, problematik. Där ligger JÄTTE högar av massor som fick grävas ur och nu ska dessa fraktas bort vilket inte HM står för...alla sitter i samma båt!
Tror dock att 100´är en rättvisande siffra för oss efter att jag läst ovan...bara att bita ihop!
 
  • Gilla
malinf80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.