Hej! Vi ska slipa parkettgolven men det har på vissa ställen blivit djupare skrap. Hur lagar vi detta på bästa och enklaste sätt? Finns det någon typ av golvspackel vi kan använda för att täppa till ojämnheten? Hur får man exakt kulör så det matchar golvet?
 
  • Nära bild av ett parkettgolv med en djup repa eller skrapa i träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Djup repa på ett ljust parkettgolv, skada från slipning som behöver lagas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
är du säker på att det är parkett ?


[länk]
Jag trodde det hette fiskbensparkett men rätta mig gärna om jag har fel. Stavar som ligger kors och tvärs mot varandra.
 
  • Fiskbensparkettgolv i ljus träton där stavarna ligger i vinkel mot varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Mönstret är ju fiskben men frågan är om golvet är uppbyggt av massiva trästavar, består av trälameller (lamellparkett), är laminatgolv eller vinylgolv med trämönster.
Skadan ser konstig ut för att vara åtminstone massivt trä. Kan du försöka ta fler bilder på skadan på nära håll så att det går att se hur det ser ut under det yttersta skiktet?
Eller vet du mer om vad för sorts golv det är?
 
Fukta en bomullstrasa och lägg över skadan, ta sedan och värm på trasan med ett strykjärn för att se om trät reser sig.
Detta fungerar på massivt trä och kan ju vara värt att testa lite försiktigt.

Alternativt finns det 2K spackel i olika färger hoss tex golv- eller färghandeln.
 
T tergo skrev:
är du säker på att det är parkett ?


[länk]
BirgitS BirgitS skrev:
Mönstret är ju fiskben men frågan är om golvet är uppbyggt av massiva trästavar, består av trälameller (lamellparkett), är laminatgolv eller vinylgolv med trämönster.
Skadan ser konstig ut för att vara åtminstone massivt trä. Kan du försöka ta fler bilder på skadan på nära håll så att det går att se hur det ser ut under det yttersta skiktet?
Eller vet du mer om vad för sorts golv det är?
Här kommer några nära bilder. Skadan är gjord av ett hörn på ett rektangulärt, ganska tungt bord så skadan är djup och tilltryckt. När jag tog bort smyglisten så var det brun nyans under vilket kan tyda på att golvet varit i annan kulör innan. men ser också rollerspår av det som är det ljusa nu. Jag har ingen aning om vad det är för golv. Jag bara antog (och nu hoppas!) att det var parkett. Gammal lägenhet och jag tror att jag såg att grannen hade likadant mönster fast mörkimpregnerat.
 
  • Närbild av ljust trägolv med flera skador, inklusive repor och djupare märken. Den övre kanten visar en brun nyans under golvets yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ljus parkettgolv med djup skada och tilltryckning nära en fog, avslöjar brun nyans under det ytliga lagret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett skadat golv med en djup tilltryckt skada och bruna nyanser under ytan, eventuellt parkett. Ytan har rollerspår och olika färgnyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett ljusfärgat trägolv med en djup tillbucklad skada och en mindre skada synlig i det övre högra hörnet av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett ljusare trägolv med en djup skada där träets bruna nyans är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P-plats P-plats skrev:
Fukta en bomullstrasa och lägg över skadan, ta sedan och värm på trasan med ett strykjärn för att se om trät reser sig.
Detta fungerar på massivt trä och kan ju vara värt att testa lite försiktigt.

Alternativt finns det 2K spackel i olika färger hoss tex golv- eller färghandeln.
Tack för tipset! Jag tycker att det reste sig. Det är ett hörn av ett ganska så tungt bord som föll ner från soffan så skadan är djup.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Jag försökte karva upp en genomskärning av golvet men golvet var för hårt för att komma in hela vägen. Jag karvade upp kanske 3-4 mm av golvet och det var trä igenom där. Vågar man slipa golvet?
 
  • Närbild av delvis uppriven golvbräda som visar träytans genomskärning, med spår av försök att karva upp golvet i 3-4 mm djup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en litet uppkarvat stycke från ett träfärgat golv, visar träets genomskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en liten träbit, medan golvet visar en del av trägolvets genomskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en genomskärning av ett trägolv där några millimeter har karvats upp, med spån och träflisor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett delvis uppkarvat golv som visar en genomskärning med trä igenom. Spånor från karvningen ligger omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det finns reparationssatser du behöver veta om det är lackat eller oljat ser inte ut att vara ett oljat du har..
Det finns andra fabrikat med bara o söka upp på nätet men hör kommer ett förslag😉
 
  • Reparationssats för lackade parkettgolv från Kährs med olika träfärgade vaxstavar, ett värmeverktyg, en pensel och andra tillbehör i en vit plastlåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det finns reparationssatser du behöver veta om det är lackat eller oljat ser inte ut att vara ett oljat du har..
Det finns andra fabrikat med bara o söka upp på nätet men hör kommer ett förslag😉
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
V Vadskamanheta skrev:
Jag försökte karva upp en genomskärning av golvet men golvet var för hårt för att komma in hela vägen. Jag karvade upp kanske 3-4 mm av golvet och det var trä igenom där. Vågar man slipa golvet?
Då ska det ju vara slipbart, massivt trä eller lamellparkett.
Det är oftast lättast att se vad det är för golv och dess tjocklek om man tar bort en tröskel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då ska det ju vara slipbart, massivt trä eller lamellparkett.
Det är oftast lättast att se vad det är för golv och dess tjocklek om man tar bort en tröskel.
Tack snälla för hjälpen! 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.