Hej!

Vi har blivit erbjudna att skattereducera på räntan varje månad. Är det någon som kan svara om det är bra att göra så eller kommer man åka på en skattesmäll när man deklarerar sen?
 
Det är ju bra, slipper ni låna ut era pengar till staten.

Risken är naturligtvis att man räknar fel och drar av mer skatt än man kan. Men skulle det hända (vilket kanske inte är så troligt då ni har koll på vilken ränta ni betalar ungefär) så får ni betala igen det i vanlig ordning på samma sätt som annars när man får restskatt.
 
Personligen jämkar jag inte
Eftersom jag gjort så år efter år pvberkar detta inte min ekonomi så mycket, jag har ju förra årets "buffert" :)

Rent ekonomiskt är väl det bästa att jämka och ta pengarna och investera.
Man får ju inte så mycket ränta på pengarna som man i praktiken lånar ut till staten direkt.

För min del blir det dock som ett slags tvångssparande, och lagom till semestern får man en liten utbetalning :)

Dessutom får jag hellre pengar än betalar. Man kan ju dock räkna så att fastighetsskatt etc ingår i jämkningen och man skall landa på +-0, men jag föredrar ändå att hålla mig på plussidan sas.

/K
 
Skattereduktion är inget erbjudande man får, det är en lagreglerad rättighet att jämka 30% av ränteutgifterna. Räknar du nogrannt och realistiskt så behöver du inte oroa dig för någon "skattesmäll". T.ex. kan du räkna räntekostnaderna på den nuvarande rörliga räntan, då får du med största sannolikhet pengar tillbaka vid nästa års deklaration. Den rörliga ränta lär ju inte sjunka inom den närmsta tiden...

Personligen anser jag absolut att man ska jämka om man har någorlund sund hantering av sina egna pengar.
 
Vi gör som klaskarlsson, vi har sund ekonomi men trots detta känns det skönt att få tillbaka 20' utlånade pengar från staten veckan innan midsommar.
 
wertok skrev:
Vi gör som klaskarlsson, vi har sund ekonomi men trots detta känns det skönt att få tillbaka 20' utlånade pengar från staten veckan innan midsommar.
Har man sund ekonomi, tycker jag inte att 20` skulle påverka denna. Men med de huspriser och lån vi har i nuläget, kan jag inte heller se någon fördel med att betala in för mycket i skatt.
 
saturnus skrev:
Har man sund ekonomi, tycker jag inte att 20` skulle påverka denna. Men med de huspriser och lån vi har i nuläget, kan jag inte heller se någon fördel med att betala in för mycket i skatt.
Nu vet jag inte hur rika ni är, men för mig tycker jag iaf 20 000 kr är mycket pengar attt få skattefritt rakt ned i handen.
Det räcker till en utlandsresa för familjen iaf.

Borde väl ha ngt års inokmst som búffert egentligen. Men som småbarnsfamilj har man inte det direkt fett, så det är ett välkommet tillskott varje år, tvångssprande som sagt.

Jäklar vilken skillnad det var mellan våra barn dock, då vi båda hade full inkomst ett tag. Sen gick det ned på en föräldrapenning igen . . :(
Det är stor skillnad på leverne på de extra tusenlapparna på toppen - det är där man har råd med lite extravaganser ,ett tag tills munnen anpassat sig iaf

Som sagt. Rent ekonomiskt är det bättre att jämka, troligen inte många hundralappar som skiljer dock om man inte placerar pengarna. Psykologiskt tycker iaf jag det är skönare med en återbäring. I stort sett alla jag känner som jämkar "fullt" åker på en liten inbetalning varje år. Inte så många tusenlappar då kanske, men det är pengar som skall betalas istället får att fås...

/K
 
20' är mycket pengar för oss inget snack om saken. Jag tycker det är upp till var och en hur man vill göra, det finns inget rätt eller fel när det gäller dom pengarna är vad jag tycker.
Skatteverket ger 1,35% i ränta och min bank ger 2,45% ränta det ger i praktiken en skillnad för min del på 120 kr som jag förlorar på att få dom i klumpsumma på sommaren, det kan jag bjuda på.
 
I slutänden skiljer det som sagt inte så mycket och som andra sagt så räkna ordentligt så ska det inte slå bakut. Banken kan säkert hjälpa dig med detta. Personligen är jag av typen som hellre har mer att röra mig med per månad och jämkar därför på våra bolån. Som flera sagt så kan man ju se det som ett tvångssparande om man inte jämkar och känner att man kan vara utan pengarna den enskilda månaden.
/Joel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.