Nybliven husägare och deklarationstider: Avdraget för räntan på bolånet är tydligen förtryckt på deklarationen, men jag har hört att den som tjänar mest bör ha hela avdraget för att maximera avdraget?
Kan detta stämma? Jag tjänar dubbelt så mycket som min sambo, men vi står båda på lånet som drar ränta från vårt gemensamma huskonto.
Hjälp!
 
Det du beskriver var viktigt förr. Nu gäller det bara att din sambo har betalat in mer i skatt än vad skattereduktionen betingar.
Annars så kan man be banken att alla räntor skall gå på den ena parten även fast båda står för bolånen. Detta är viktigt tex om den andre saknar inkomst eller har väldigt låg inkomst.
 
ullberg
YNWA skrev:
Nybliven husägare och deklarationstider: Avdraget för räntan på bolånet är tydligen förtryckt på deklarationen, men jag har hört att den som tjänar mest bör ha hela avdraget för att maximera avdraget?
Kan detta stämma? Jag tjänar dubbelt så mycket som min sambo, men vi står båda på lånet som drar ränta från vårt gemensamma huskonto.
Hjälp!
Bortredigerat eftersom jag vid närmare efterforskning hade fel, lyssna på Benjamin istället...
 
Redigerat:
Om man har över 100 000 kr i underskott av kapital så minskar avdraget från 30 % till 21 %, så det kan få rakt motsatt effekt att lägga hela avdraget på en person.
 
Men den som har 100.000 i kapitalunderskott har nog koll på hur deklarationen fungerar ;)
 
Är man inte nöjd med fördelningen som banken gjort kan man ändra i deklarationerna, men det bästa är förstås att meddela banken i god tid, så att de förtryckta uppgifterna stämmer.
 
Nimajneb skrev:
Men den som har 100.000 i kapitalunderskott har nog koll på hur deklarationen fungerar ;)
Säg inte det, ett huslån på 3 miljoner så är du över gränsen.

F-n kanske skulle ta och kolla upp det där...:surprised:
 
b_hasse skrev:
Är man inte nöjd med fördelningen som banken gjort kan man ändra i deklarationerna, men det bästa är förstås att meddela banken i god tid, så att de förtryckta uppgifterna stämmer.
Gäller det såväl intäkts- som skuldränta?
 
fredl skrev:
Gäller det såväl intäkts- som skuldränta?
Jag vet inte, men jag tror att det går om alla som ska fördela räntan är delägare i det som gett avkastningen, t.ex om det är ett gemensamt bankkonto.

Omvänt så gäller för skuldräntor att de bara är avdragsgilla om man har ett betalningsansvar för lånet.
 
-MH- skrev:
Säg inte det, ett huslån på 3 miljoner så är du över gränsen.

F-n kanske skulle ta och kolla upp det där...:surprised:
Nja, det räcker om du själv tar ränteutgifterna på ett lån på 3 miljoner, och inte har några kapitalinkomster alls att göra avdrag mot.

Många pratar om avdrag när de menar skattereduktion. Du kan alltid dra av bolåneräntorna från kapitalinkomsterna. Så länge du har kapitalinkomster att göra avdrag mot så görs avdraget fullt ut. Avdraget kan således aldrig bli 21% som Olsin skrev ovan.

Däremot, om du efter att du dragit ränteutgifter från dina kapitalinkomster och har ett underskott av kapital kvar, så får du göra en skattereduktion för det underskottet, och då gäller att skattereduktion på ett underskott över 100 000 kr endast får göras med 21%. Detta är inte ett avdrag.
 
"Skulle kunna" då. Min poäng är att redan vid ett svenssonlån bör man tänka på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.