Gick husesyn i mitt 1700-/1800-tals torp idag, skulle stolt visa min dotter varenda liten vrå när hon äntligen kommit på första besöket till mitt relativt nyinköpta torp.

Uppe på det oinredda, smutsiga och mörka loftet pratade vi drömmande om hur fint man skulle kunna göra där, men suckade samtidigt att det skulle krävas mycket jobb. På väg ner därifrån får jag syn på ett ihopvikt papper som ligger helt öppet på sågspånen mellan bjälkarna.  :-? Det hade jag inte sett förut. Jag tar upp det och vecklar ut det, det var ett skört papper med någon snirklig stil och ett sigill på!
Vi skyndar oss nerför trappan, till ljuset, för att kunna se ordentligt vad det var. Det var daterat i oktober 1862 och visade sig vara ett tjänstgöringsintyg för pigan Carolina Pärsdotter!  ;D Helt otroligt, vet inte hur många gånger jag varit däruppe och har aldrig sett det förut, men det låg helt öppet idag när jag fick syn på det!

Men dagens skattjakt skulle visa sig inte vara riktigt slut än. Jag skulle även visa den gamla bakugnen och öppnade luckan till den. Vi stod och kikade in i den och spekulerade i var man egentligen ska elda. Senast förra helgen stod jag och tittade in i den också och funderade över samma sak, funderade även på om jag skulle försöka mig på att elda i den - men tur var att jag inte gjorde det... När vi står där som bäst nu så får jag syn på nåt på ena sidan om öppningen inne i bakugnen, jag stoppar in handen och drar ut ett gammalt inramat foto!  :surprised: På fotot är det en grupp på ca 10 människor, både kvinnor och män i ungefär samma ålder, och framför dem ligger en labrador.  :) Av kläderna att döma är nog fotot taget i mitten eller slutet på 1800-talet tror jag, men ramen ser faktiskt ännu äldre ut.

Känner mig helt plötsligt så rik, att ha hittat dessa skatter!  ;D Torpet har blivit så mycket mer värt för mig, tror jag har fått en ytterligare dimension av vilken historia huset egentligen bär på!

Och nu kan jag knappt bärga mig till när jag får tid att utforska husets skrymslen ännu mer!  ;)
 
Jättekul!
Jag bodde i ett litet, äldre hus en period. En dag knackade det på dörren och där stod en äldre herre som representerade någon slags hembygdsförening. Jag fick ett litet kompendium, några maskinskrivna sidor, där hembygdsföreningen hade forskat fram och sammanställt husets historia. Verkligen en trevlig överraskning!
Du kan ta detta som ett litet tips. Det finns kanske någon som vet jättemycket om ditt torp och gärna vill berätta.
 
... eller följande upptäckt i en gammal möbel (nåja, inte så gammal):
På baksidan med blyerts:

...något datum, 1939. "Kriget har brutit ut - undrar vad som kommer att hända?"

Ingen aning om vem som skrivit det, och hur det gick för den personen.
Lite otäckt nästan.

Mvh
/Angelven
 
Nåt annat som är kul är när de tapetserat med tidningar. Jag har hittat över 100 år gamla tidningsblad.
 
Jättespännande! I vårt hus från trettiotalet hade någon sparat en våd av den gamla tapeten i kammaren - jättefin! Om man vill veta mer om sitt gamla hus kan jag tipsa om de här böckerna utgivna någon gång i början på 40-talet; SVERIGES BEBYGGELSE : STATISTISKTOPOGRAFISK
BESKRIVNING ÖVER SVERIGES STÄDER OCH LANDSBYGD :
LANDSBYGDEN. Det finns för varje landskap i flera delar. Där finns bilder på husen och en beskrivning av vem som bodde i dem och vem som byggt dem!
 
Sådant är så himla roligt!!

Jag hittade i vindsbjälklaget en massa teckningar och målningar som tanten som ägde huset från början, gjort, hon var konstnärinna och textildesigner.

En veritabel skatt som återbördades till hennes barnbarn.

För några veckor sedan fann vi även en liten papplåda under golvet på vinden, innehållande en massa knappar, trasiga smycken, prismor från kristallkronor osv. Antagligen någon barn som sparat sin lilla skatt och gömt undan.

Den skall läggas tillbaka på samma ställe igen så kanske fler får uppleva spänningen med gömda skatter :)
 
Att veta sitt hus historia och även historia runt i bygden gör huset så mycket intressantare. Jag har ett soldattorp och alltså har jag papper på alla som bott i huset, föds, och när de dött, ända från 1600-talet fram till 1901 då sista man fick avsked  :-/
Låter lite tragiskt men det var då de lade ner "verksamheten" med soldattorp.
På varje "soldat" har jag info om född, antagen, död, barn, mm. Ofta är det efternamn efter fadern: Karl Svenssons barn heter Jan Karlsson osv....

Jag hittar även gamla saker när man städar, speciellt när man river lite. Det känns ju även både kul men även lite (ironiskt) lustigt: Det är ju en viss känsla att hitta nåt från 1800-talet när man städar/river ner nåt gammalt. Känns ju som det aldrig blivit städat när man hittar så gamla saker!

Här i "Staden" finns även gamla kända svenskar som bott nära och gjort sina avtryck. Det är också intressant. Det är mycket möjligt att just denna historiskt kända person gått på min tomt (på väg till sin), osv... Eller hade sin utsikt över mitt hus  :cool:

Missa inte tipset i insändaren ovan. Har du ett gammalt hus, kontakta hembygdsföreningen. De vet massor om ditt hus!
Du kan även få hjälp med lästips o dyl om huset.

Missa inte heller att prata med äldre grannar. Det är riktigt intressant att få höra hur de lekte som barn, och då menar jag speciellt ordet: "Hur". Jag pratade med en äldre som berättade att han brukade bada här som barn. Hoppade i från bron  :D
Idag finns ingen bro och jag har aldrig sett någon bro här, så att få höra om hur barnen kom hit för att bada från bron för länge sedan är intressant...
 
När vi började renoveringen i vårat sovrum hittade vi en del spår från tidigare ägare. På en masonitskiva nära murstocken stod det med stora snirkliga bokstäver "Thore och Ernst 1926". Vidare hittade vi en inskription på en av timmerstockarna. Den var lite svår att läsa men där står något i stil med "målat 1864". Precis som en del ovan skrivit om fanns det också en del ställen där det satt gamla tidningar. Vi hittade bland annat en artikel om frågetecknen kring Titanics undergång m.m

Jag har hört att man i gamla tider lade ett mynt på stocken över huvuddörren in till huset. Det är ingen som hittat ett sådant mynt då? Jag har inte hittat något i vårat hus... än.
 
skogsfroet skrev:
När vi började renoveringen i vårat sovrum hittade vi en del spår från tidigare ägare. På en masonitskiva nära murstocken stod det med stora snirkliga bokstäver "Thore och Ernst 1926". Vidare hittade vi en inskription på en av timmerstockarna. Den var lite svår att läsa men där står något i stil med "målat 1864". Precis som en del ovan skrivit om fanns det också en del ställen där det satt gamla tidningar. Vi hittade bland annat en artikel om frågetecknen kring Titanics undergång m.m

Jag har hört att man i gamla tider lade ett mynt på stocken över huvuddörren in till huset. Det är ingen som hittat ett sådant mynt då? Jag har inte hittat något i vårat hus... än.
Å fasen. Var Ernst igång redan 1926? ;D
(hoppas det inte är böter på dåliga skämt)
 
Har också hittat en del skojigt under renoveringen ;)
Vill man veta mer om sitt hus är en kontakt/ett besök på landsarkivet något som kan ge mersmak för att finna husets historia.
http://www.ra.se/la.html
Många kommuner har dessutom ett arkiv där man kan gräva fram uppgifter om sitt hus/gård............. Men pass upp det är farligt spännande och tar tid ;) ::)
 
Missa inte heller chansen att bidra lite till historien. Göm en "tidskapsel" i era hus när ni bygger eller renoverar. Man kan skriva lite om sig och sin familj, lägga i några foton eller några tidstypiska artefakter. Tänk vad kul för dem som hittar detta om 100 år!
 
andersmc skrev:
Missa inte heller chansen att bidra lite till historien. Göm en "tidskapsel" i era hus när ni bygger eller renoverar. Man kan skriva lite om sig och sin familj, lägga i några foton eller några tidstypiska artefakter. Tänk vad kul för dem som hittar detta om 100 år!
Javisst det gjorde vi! Vi stoppade in ett brev plus lite ditt o datt, en Lp-skiva (det var på 1980-talet) osv i en vägg. Året efter sålde vi huset. Några månader därefter ringde köparna och berättade att de hittat grejerna i väggen. Det kändes lite fånigt.
 
Åh, vad spännande att få höra alla historier!   :)

Vi stoppade in ett brev plus lite ditt o datt, en Lp-skiva (det var på 1980-talet) osv i en vägg. Året efter sålde vi huset. Några månader därefter ringde köparna och berättade att de hittat grejerna i väggen. Det kändes lite fånigt.
Och det var ju riktigt roligt!   ;D
 
Torpar-Anna,
Du har ett intressant tillfälle att ringa upp landsarkivet.  Där finns husförhörslängder och annan kyrklig folkbokföring som kan ge mer information:   Var "pigan Johanna" dotter i stugan du äger? Eller var det just där hon tjänstgjorde?  Hur länge hade hon tjänstgjort som piga?  Och varför slutade hon?

Oktober var flyttmånad.  Då städslade man i ny tjänst, och flyttade från den gamla. Pigtjänst var ett genomgångsjobb för de flesta.  Vid giftemål sade kvinnan upp sig själv.  Ibland kunde det dock dröja mycket länge innan fästefolket hade tillräckligt social fotfäste för att bilda familj.  Det var också mycket vanligt att pigor blev gravida, vilket alltså alltid var en följd av "utomäktenskaplig"  förbindelse.  En sådan graviditet var fullständigt förödande för kvinnan, eftersom hon isåfall regelmässigt blev uppsagd från sin tjänst med omedelbar verkan.  Ingen ville anställa en piga med barn.

Du hittade detta betyg i mellanbjälklaget.  Detta är ett återkommande gömställe för pigor.  Om du letar i domstolsprotokoll och folklivsuppteckningar finner du snart att olyckliga kvinnor mycket ofta gömde betydligt mer hårresande saker än små brev bland sågspån på vinden.   Kan du gissa vad?
 
Oj! :surprised: Det är ju hårresande, det du antyder!!!
Men visst är det spännande ändå - ja, jag måste forska vidare i det här!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.