den 1 februari kommer boverkets dekret utifrån
" Förordning om stöd för installation av energieffektiva fönster
eller biobränsleanordningar i småhus"
(Utkom från trycket den 9 januari 2007)

här kan man läsa att man får upp till 15 tkr om man i nybyggt hus installerar biobränsleanläggning.
30% av kostnad över 10 tkr ersätts med upp till 15 tkr. Köper man pelletsbrännare och panna för 60 tkr får man alltså 15 tkr tillbaka. Vedpanna går också bra men då måste man ha ack tankar motsvarande 15 ggr eldstadens volym.
därtill kan man få 10 tkr om man sätter in fönster med som mest 1,2 i U-värde. Samma sak där, 30% av kostnad som överstiger 10 tkr.
Dessutom kan man ju få 7,5 tkr för solfångare. Sistnämnda innebär omkring 1,5 kvm solfångare som kan producera varmvattenbehovet för 1-2 personer.
Förresten apropå fönster så reklamerar elitfönster med sina nya 0,9 fönster våldsamt i nya vi i villa.
 
thulebog skrev:
den 1 februari kommer boverkets dekret utifrån
" Förordning om stöd för installation av energieffektiva fönster
eller biobränsleanordningar i småhus"
(Utkom från trycket den 9 januari 2007)

här kan man läsa att man får upp till 15 tkr om man i nybyggt hus installerar biobränsleanläggning.
30% av kostnad över 10 tkr ersätts med upp till 15 tkr. Köper man pelletsbrännare och panna för 60 tkr får man alltså 15 tkr tillbaka. Vedpanna går också bra men då måste man ha ack tankar motsvarande 15 ggr eldstadens volym.
därtill kan man få 10 tkr om man sätter in fönster med som mest 1,2 i U-värde. Samma sak där, 30% av kostnad som överstiger 10 tkr.
Dessutom kan man ju få 7,5 tkr för solfångare. Sistnämnda innebär omkring 1,5 kvm solfångare som kan producera varmvattenbehovet för 1-2 personer.
Förresten apropå fönster så reklamerar elitfönster med sina nya 0,9 fönster våldsamt i nya vi i villa.
Det var ju en glädjenyhet! Tack för den!

Vart läste du det här och sedan när börjar bestämmelserna gälla? Jag som trodde att man hade lämnat oss vedeldare i sticket (Som Mona Salin).
 
Installationen måste vara utförd och klar under nybyggnadsåret :(

Jaja, bättre än inget iallafall
 
Jag såg också det om nybyggnadsåret. Hummm är det nybyggnadsåret på huset eller vedpanne-anläggningen... (oj... känner att det var en dum fråga, men ingen vet ju vem jag är så jag kan ändå ställa frågan.)
Mvh Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.