vi ska bygga nytt hus och något jag har hakat upp mig på är att fastighetsskattelättnaden börjar gälla året efter man har byggt. Vad menas med detta??
betalar man full fastighetsskatt det förta året iaf eller hur menas det med detta

tacksam för svar till några nybörjare :-/
 
Om du byggt så huset är färdigt t.ex. i januari så betalar du full skatt tills december samma år, är huset färdigt t.ex. i november så betalar du oxå tills december samma år.

Därefter betalar du ingenting i fem år, halv skatt efter fem år, full skatt efter tio år tror jag det var. :)
 
DragonLady skrev:
Om du byggt så huset är färdigt t.ex. i januari så betalar du full skatt tills december samma år, är huset färdigt t.ex. i november så betalar du oxå tills december samma år.

Därefter betalar du ingenting i fem år, halv skatt efter fem år, full skatt efter tio år tror jag det var.  :)
Nu får jag nästan magknip... menar du att vi som flyttade in 20 februari i ett nybyggt hus ska betala fastighetsskatt tom december?? På vilket belopp, husets tax.värde eller tomtens?
Detta har absolut ingen sagt till oss innan...
 
Det har inte jag heller hört. Trodde det var fem år från inflytt ???

Intressant att veta hur de sätter taxeringsvärdet på huset...

Någon som vet?
 
Vi har slutbesiktning den 15 jan-05. Våran säljare menar att då får vi -04 som värdeår och eftersom det bara var en tomt då får vi betala fastighetsskatt på tomtens tax.värde från våren -04, då tomten betalades. Sen skulle -05 bli det första skattefria året.
Hoppas han har rätt. Ska vid tillfälle kolla upp det med en expert för att få det på papper.
Mvh/ Chef
 
Vad är nu detta? Vi har inte räknat med någon fastighetsskatt de första 5 åren!

Vårt hus blir klart i mars-april -05, ska vi då betala skatt året ut??

Varför är det ingen som säger något om det? Varför står det inte med i bankens kalkyl tex? Dom brukar ju verkligen vilja räkna in varje krona.

 
Ni får det att låta så negativt det här med att betala fastighetsskatt innan huset är klart. Men i långa loppet så blir det billigast att vänta så länge som möjligt med att ta ut skattelättnaden. Det är ju bättre att betala fastighetsskatt enbart på tomten i stället för tomt+hus.
Hade jag tänkt på det när det var dags att göra fastighetsdeklarationen så hade jag försökt skjuta upp färdigdatumet på huset.
 
Så om jag har förstått detta rätt så får vi betala skatt på tomten första året? Hur mycket då?
Vår tomt kostar 450.000 kr.
 
Norpan, jag tror du får betala skatt på tomtens taxeringsvärde.
Mvh/ Chef
 
jag blev förvånad när jag hörde detta eller läste det.
Det är ingen som har talat om detta för oss så jag var bara tvungen att ta upp detta i det här forumet.
Det är tydligen fler som inte har hört detta
grr måste få reda på exakt vad som menas
/skyfox ???
 
Jag har mailat Skatteverket och återkommer så fort jag fått svar från dem.
 
Vårt hus kommer bli klart innan jul, så jag har försökt få reda på vad som gäller i denna fråga. Efter många mail till Skattemyndigheten och även telefonsamtal har jag förstått det så här:
- från det datum man äger tomten betalar man fastighetsskatt på tomten (1% av taxeringsvärdet)
- det datum (=år) som huset är "beboerligt" (vad detta innebär svajjar Skatteverket en del om) kommer att räknas som husets värdeår
- de 5 fastighetsskattefria åren börjar året EFTER värdeåret
Dvs, vi köpte vår tomt i november 2003. Huset blir klart i december 2004. Vi betalar 1% av tomtens taxeringsvärde nov 2003 - dec 2004. 2005-2009 blir fria från fastighetsskatt (både tomt och hus).
För att riktigt snurra till det kan man blanda in inkomstår och deklarationsår också... Skattefriheten blir alltså inkomstår 2005-2009, men deklarationsår 2006-2010. Hängde ni med?

Kolla fö på tidigare tråd:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1092992897
 
herre min gud vad rörigt det ska vara att bygga hus
visserligen har jag full entreprenad men ingen har talat om dessa nya påhitt :surprised:
undrar om det är något man själv måste tänka på eller göra? eller sköts allt på automatik?
 
josohl skrev:
Hängde ni med?
Japp, exact så e det ;D

Man behöver nog inte vara orolig över att glömma bort o betala nåt till skattemyndigheten, dom påminner dej nog i så fall.... 8) ;D
 
Hej jag har pratat nu med våran mäklare och han säger att vi inte ska betela någon fastighetsskatt förrän om 5 år. Det känns könt! :0)
Har även pratat med en kompis som har bott nu i sitt hus i ett år. Dom har inte heller betalat någon fastighetsskatt än.
jessi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.