Jag har hyrt ut en stuga i några år. Nyligen ändrade Skatteverket reglerna för beskattningen. Har koll på schablonavdraget och hur man räknar ut det. Jag anses vara hyresvärd.

Som jag förstår det ska man nu redovisa och skatta för det totala belopp som gästen betalar, dvs inklusive den serviceavgift som förmedlingsföretaget tar (t.ex Airbnb). Och i praktiken blir det ju så att jag dels ska betala skatt på överskottet för uthyrningen men också skatt på det belopp som tillfaller förmedlingsföretaget. Jag ska alltså betala skatt för någon annans inkomst. Företaget har ju inte ens sin verksamhet i Sverige.

Exempel:
Jag sätter priset 5000 kronor för en vecka på förmedlingsföretagets webbsajt.
De lägger på 20% och presenterar 6000 kronor för potentiella gäster. Stugan bokas.
5000 kronor trillar in på mitt konto när veckan är slut.
Jag skattar sedan 30% på 6000 kronor dvs 30% på en tusenlapp som jag aldrig ens ser och som tillfaller främmande människor som inte ens bor i Sverige.

Jag ska alltså betala skatt på en inkomst som någon annan har och på ett belopp jag aldrig ser på mitt konto eftersom det dras innan jag får pengarna från förmedlingsföretaget. Men så bra. Då kan ni väl alla skriva vad ni har i månadslön så ska jag betala skatt på era inkomster också. Det gör jag så gärna när jag ändå är i farten. Kan ju swisha.

Jag ringde Skatteverket och pratade med två olika "experter" om detta. Ingen av dem hade någon logisk förklaring utan hänvisade bara till ett "ställningstagande".

Finns det någon här som har den logiska förklaringen?
 
Jag gissar här men en del av det är väl kanske just för att få in skatt och motverka att du hyr ut via företag där du enbart tar en liten summa och skattar enbart på den och företaget sedan lägger på majoriteten och för belopp tillbaka till dig eller att du kan kvitta det mot att hyra en villa i Florida ’gratis’ eller andra upplägg för att komma runt skatten.
 
Jag är helt okunnig om detta, men har en fundering.
Får du inte i deklarationen dra av kostnader du haft för inkomsten/uthyrningen ??
Tusenlappen till förmedlaren är ju en kostnad för att du ska få inkomsten.
Så brukar ju andra skatter fungera.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag är helt okunnig om detta, men har en fundering.
Får du inte i deklarationen dra av kostnader du haft för inkomsten/uthyrningen ??
Tusenlappen till förmedlaren är ju en kostnad för att du ska få inkomsten.
Så brukar ju andra skatter fungera.
Man får inte dra av några serviceavgifter eller andra omkostnader.
Alla avdrag är inbakade i schablonavdraget (40.000 + 20% av den totala inkomsten).
 
T TypRätt skrev:
Jag gissar här men en del av det är väl kanske just för att få in skatt och motverka att du hyr ut via företag där du enbart tar en liten summa och skattar enbart på den och företaget sedan lägger på majoriteten och för belopp tillbaka till dig eller att du kan kvitta det mot att hyra en villa i Florida ’gratis’ eller andra upplägg för att komma runt skatten.
För tillbaka belopp till mig? Vet ingen förmedling som för tillbaka belopp till någon.
Och det skulle i så fall synas på mitt konto som en inkomst och därmed beskattas vid eventuell kontroll.
 
Jag hade en lång mailtråd med skatteupplysningen kring detta. Efter många turer fram och tillbaks slutade det med att avgiften gästen betalar till airbnb ska inte tas med i beräkning av överskottet däremot ska avgiften du som värd betalar tas med. Så blev då ganska enkelt, den hyra jag tar per natt ska jag ta upp och inte det som utbetalas. Vad hyresgästen betalar totalt inklusive sin bokningsavgift har ingen betydelse.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
O ostersundaren skrev:
Jag hade en lång mailtråd med skatteupplysningen kring detta. Efter många turer fram och tillbaks slutade det med att avgiften gästen betalar till airbnb ska inte tas med i beräkning av överskottet däremot ska avgiften du som värd betalar tas med. Så blev då ganska enkelt, den hyra jag tar per natt ska jag ta upp och inte det som utbetalas. Vad hyresgästen betalar totalt inklusive sin bokningsavgift har ingen betydelse.
Tack för svar.
Jag har stugan på två sajter: VRBO och Airbnb.

På VRBO står det tydligt att serviceavgiften är "för gäst" i den redovisade uppställningen. Och sedan en mindre "avgift för betalningshantering". Likadant på Airbnb. Då ska jag alltså skippa serviceavgiften för gästen?

Men jag förstår ändå inte varför jag ska betala en enda krona i skatt för en avgift som ett förmedlingsföretag tar initiativ till. De kan ju hitta på vilka tilläggsavgifter som helst och dessutom hur stora som helst, varpå jag ska betala skatt på de avgifterna som jag aldrig ser på mitt egna konto.

Dessutom blir det absurt byråkratiskt då beloppen redovisas i euro. Jag måste alltså sitta och räkna om varje totalbelopp till svenska kronor istället för att ta dem direkt från bankkontot (eller lägga till den procentuella ökningen beroende på företag)
 
Också lite "killgissning" om motivet till att skatten ser ut så här. Men jag ser det som att du i ditt exempel får ut en hyra på 6000, sedan anlitar du av bekvämlighet en firma för viss förvaltning. Men vid privatuthyrning får man bara göra ett shablonavdrag för kostnader som har med uthyrningen att göra.

Dvs. Om du istället bedriver den här uthyrningen som firma, Med fördelar/nackdelar så får dra av alla kostnader som hör till uthyrningen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Också lite "killgissning" om motivet till att skatten ser ut så här. Men jag ser det som att du i ditt exempel får ut en hyra på 6000, sedan anlitar du av bekvämlighet en firma för viss förvaltning. Men vid privatuthyrning får man bara göra ett shablonavdrag för kostnader som har med uthyrningen att göra.

Dvs. Om du istället bedriver den här uthyrningen som firma, Med fördelar/nackdelar så får dra av alla kostnader som hör till uthyrningen.
Förstår nog inte vad du menar.

Jag sätter priset 5000. Några andra pengar ser jag aldrig.
Ovanpå detta läggs en serviceavgift för gästen och en serviceavgift för mig.
Vi kan säga att gästen i och med det betalar 6000.

Den tusenlapp som förmedlingsföretaget tjänar ska de såklart skatta för.
Men som det nu är ska även JAG skatta för en del av den tusenlappen.
Och det är på en inkomst som varken tillfaller mig eller ens någon som bor i Sverige...
 
Håller med om Hempularens tanke. Tror det hänger ihop med förmånen att få nyttja ett schablonavdrag. Ifall man kan lyfta bort allt som är förvaltnings- och administrationskostnader genom att gästen delar sin utbetalning på olika mottagare faller hela modellen.

Det lär ju vara en aktör som är gästens avtalspart, antingen du eller förmedlingsfirman. Och din uthyrning lär gå till antingen gästen eller förmedlingsfirman. Oavsett hur den administrativa rutinen kring vem pengarna betalas till är utformad.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Jo men det är en sevice som du som uthyrare betalar, även om pengarna aldrig går via dig. Antag att du istället hade hyrt ut själv ex. på blocket. Och så hade du anlitat ett lokalt serviceförtag som för 1000 kr per veckouthyrning utför service åt dig (ex. städkontroll, nyckelutlämning osv.). En servicekostnad som det bolaget får betala skatt för. Servicen är en kostnad som du väljer att betala för. Precis som du väljer att betala andra kostnader (värme, sophämtning osv) för huset som du hyr ut. Inga sådana kostnader är avdragsgilla vid privatuthyrning, istället har du shablonavdraget.

Det här förmedlingsföretaget utför tydligen en tjänst åt dig, som du är villig att betala för, annars hade du hyrt ut själv utan mellanhänder.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men det är en sevice som du som uthyrare betalar, även om pengarna aldrig går via dig. Antag att du istället hade hyrt ut själv ex. på blocket. Och så hade du anlitat ett lokalt serviceförtag som för 1000 kr per veckouthyrning utför service åt dig (ex. städkontroll, nyckelutlämning osv.). En servicekostnad som det bolaget får betala skatt för. Servicen är en kostnad som du väljer att betala för. Precis som du väljer att betala andra kostnader (värme, sophämtning osv) för huset som du hyr ut. Inga sådana kostnader är avdragsgilla vid privatuthyrning, istället har du shablonavdraget.

Det här förmedlingsföretaget utför tydligen en tjänst åt dig, som du är villig att betala för, annars hade du hyrt ut själv utan mellanhänder.
Ok, som en slags moms på en utgift man har när man t.ex går och handlar mat?
Det lustiga är dock att det redan ingår ett momsbelopp i den avgiften som också redovisas i uppställningen. Jag ska betala "moms" på en serviceavgift som redan är momsbelagd?
 
Schablonregler innebär till sin natur förenklingar. De första 40 tkr är obeskattade, medan uthyrning därutöver blir oförmånligare än med fulla avdrag, men enklare.

Hyr man ut för så mycket att det blir ett problem finns alltid möjligheten att gå in fullt ut i beskattad verksamhet, och då både få göra avdrag och betala full skatt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Schablonregler innebär till sin natur förenklingar. De första 40 tkr är obeskattade, medan uthyrning därutöver blir oförmånligare än med fulla avdrag, men enklare.

Hyr man ut för så mycket att det blir ett problem finns alltid möjligheten att gå in fullt ut i beskattad verksamhet, och då både få göra avdrag och betala full skatt.
Der förstår jag.

Det jag inte förstår är varför jag ska beskattas för en avgift som någon annan initierar.

En av förklaringarna ovan är att det skulle vara ungefär som när man betalar moms på andra avgifter i vardagen. Men jag betalar redan moms på avgiften eftersom det ingår moms i beloppet som redovisas i förmedlingsföretagets uppställning.

Man ska alltså betala skatt på en redan momsbelagd avgift som förmedlingsföretaget sedan också ska betala inkomstskatt på i sin redovisning.
 
A
M minimal skrev:
Der förstår jag.

Det jag inte förstår är varför jag ska beskattas för en avgift som någon annan initierar.

En av förklaringarna ovan är att det skulle vara ungefär som när man betalar moms på andra avgifter i vardagen. Men jag betalar redan moms på avgiften eftersom det ingår moms i beloppet som redovisas i förmedlingsföretagets uppställning.

Man ska alltså betala skatt på en redan momsbelagd avgift som förmedlingsföretaget sedan också ska betala inkomstskatt på i sin redovisning.
Glöm inte att du kan vara tvungen att betala moms också.


"
Skatteverket anser att följande omständigheter talar för att uthyrning av ett möblerat boende sker i en hotellrörelse (aktivt utnyttjande av egendomen):

  • att uthyrningen marknadsförs i konkurrens med hotellbranschen, vanligtvis till dygns– eller veckopris eller
  • att uthyrningen sker på en anläggning särskilt anpassad för ändamålet eller
  • att uthyraren i viss utsträckning tillhandahåller tjänster som är typiska i en hotellrörelse."
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/429856.html?date=2023-03-10
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.