Hej, har sökt på internet o försökt få lite klarhet i detta med skatter. det finns säkert redan en tråd om detta men jag lyckas inte hitta någon som riktigt förklarar vår situation.

info: Jag och min sambo har köpt en fastighet, 2 st villor, den ena "vanlig bostadsvilla*
den andra en 2 plans villa med 2 st lägenheter i.


vi har som plan att hyra ut den fastighet vi precis köpt. det ligger på samma tomt och är samma fastighetsbeteckning, alltså 3 st "hyresrätter" på samma tomt som vi äger alltihopa till fullo, lika mycket bägge 2.

vi har hyresintäkter på ca 180 000 per år, och ammorterar 6000 i månaden och har bundit alla lån. vi kommer att renovera en hel del det första året,

hur ser beskattningen ut på ett ungefär? vad finns det för schablonavdrag? hur fungerar det med avdragen från renovering? finns det nån enkel formel eller uträkning för detta?

tacksam för svar! mvh Andreas & Jenny
 
Ni får dra först 18.000:- för varje lägenhet som är skattefritt, sen av resterand får ni dra av 20%. Resten är det 30% skatt på och renoveringen är inte avdragsgill utan ska bekostas av dom räntefria pengarna.
 
så man får alltså inte göra några avdrag för renovering? oavsett om man byter värmesystem för ca 100 tusen? avdrag för räntekostnader?
 
Inga avdrag för renovering. Men avdrag för ränta.
 
hur blir uträkningen för ränteavdrag då? får man dra av hela beloppet?
 
Det kommer automatiskt uppgifter från banken så det behöver du inte bry dig om.
 
Det som huggan skriver gäller vid uthyrning av en villa. Dvs när det inte är en uthyrningsrörelse.

Om ni startar ett företag som hyr ut så får ni dra av lite allt möjligt, men det för med sig andra konsekvenser, framförallt vid en försäljning av fastigheterna senare. Era hyresgäster får starkare besittningsrätt om ni hyr ut i företagsform.

Jag kan inte exakt hur det påverkar, men det är stor risk att ni då får skatta för en ev. vinst som rörelseinkomst (vilket ger ca 70% skattesats).
 
Eftersom dom inte nämnt att dom ska driva den som en firma så antog jag att dom hyr ut privat. 51% skatt gäller som egen företagare vid 30 dagars karens.
 
jag är ju egenföretagare..men huset har vi ju tänkt hyra ut som privatpersoner..alltså inte driva det som något företag...hur funkar det? jag har ju bara f-skatt..inget bolag...
 
Om ni hyr ut som privatperson behöver du inte göra någonting utom att ta upp hyrorna i deklarationen. En stor fördel med att hyra ut privat är att du kan säga upp hyresgästerna när du vill.
 
Det skall gå att driva som privatperson, men då får du som sagt inte göra andra avdrag än de shablonavdrag som nämnts tidigare i tråden. Skall tillägga att jag vet själv inte vilka nivåer som är rätt, men vet att det är ungefär som huggan skriver. Se till att du tar kallhyra (hyresgästen får betala värmen själv) annars har du även där en icke avdragsgill kostnad.

Ränorna får ni dra precis som andra räntor, dvs 30% av räntan.
 
Y
huggan skrev:
Om ni hyr ut som privatperson behöver du inte göra någonting utom att ta upp hyrorna i deklarationen. En stor fördel med att hyra ut privat är att du kan säga upp hyresgästerna när du vill.
Hyr man ut med vanliga tillsvidareavtal har hyresgästen besittningsrätt oavsett om fastigheten ägs privat eller av bolag.
Men man kan alltid hyra ut tidsbegränsat och då avser det kortare tider. Om det finns hyresgäster som accepterar en sådan lösning.........:cool:
 
Jag tror att Huggan syftar på att det är lättare att bryta besittningsrätten vid privatuthyrning. Jag är iofs. lite osäker på om det inte ändå kan vara lite struligt att bryta bes. rätten när man hyr ut flera lägenheter på det där viset.
 
Y
hempularen skrev:
Jag tror att Huggan syftar på att det är lättare att bryta besittningsrätten vid privatuthyrning. Jag är iofs. lite osäker på om det inte ändå kan vara lite struligt att bryta bes. rätten när man hyr ut flera lägenheter på det där viset.
Hyreslagen är inte riktigt så enkel, det är inte bara att slänga ut hyresgäster bara för att fastigheten ägs privat som Huggan skriver. Däremot har man viss avtalsfrihet som privat fastighetsägare, men även den är väldigt begränsad.
Men nu var det ju främst skattedelen som TS ville ha svar på vad jag förstår, och det har han ju fått svar på....:D
 
Här har du vad som gäller:

Undantag från besittningsskyddet
Besittningsrätten gäller aldrig för möblerat rum, för en lägenhet för fritidsändamål eller om en del av bostaden hyrs ut. En person som hyr en bostad kan också sägas upp enligt gällande regler om:

huset ska rivas
huset ska genomgå omfattande renovering
lägenheten inte ska användas som bostad framöver
bostaden finns i ett en- eller tvåfamiljs bostadshus och som är privat ägt och ägaren har ett sådant behov av fastigheten att hyresgästen skäligen bör flytta.

Så man kan säga upp dom om man säger att man själv ska använda bostaden. Dock kan man alltid skriva in i ett hyreskontrakt att inte besittningsrätten ska gälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.