Jag är i full gång med att spackla gipskiveskarvar med pappremsa.
Har börjat med ett rum för att få kläm på tekniken.

Resultatet varierar något mellan skarvarna men man kan säga att med metoden att sätta remsan i blött spackel blir resultatet ungefär 75% av skarvarna ok. Tycker i och för sig att jag får remsan för långt ut mot den färdiga ytan.

Någon som har ett bra råd på hur man får remsan längre in i försänkningen?


Om jag klistrar remsan först med vävlim så får jag den längre in i försänkningen och det blir antagligen bra alla gånger fast det är ju ett extra moment.

Är det någon som vet om man måste spackla i försänkningen innan man klistrar remsan med lim, eller det går bra att klistra remsorna i ospacklad skarv?
 
Vi kör med vävremsa som är förklistrad och det funkar bra.

Henrik
 
se bara till att gå ut med spacklet ordentligt på var sida om skarven typ 30cm så syns inte skarven även om mitten blir tjockare.
 
Man limmar pappremsan på ospacklad yta (använd våtrumstapetklister) direkt på gipsen.
 
Tack för svaren,

Ska testa att klistra upp remsorna i nästa rum så får jag se vilket som fungerade bäst för mig.
 
Hade liknande problem. Jag har fattat det som att skarven blir mera hållfast om man sätter remsan i blött spackel, det blir ju spackel på båda sidor om remsan då.

Varianten med vävremsa döms ut av gipsskivetillverkarna. Blir säkert bra spacklingsresultat, men den tål inte alls lika stor belastning vid mindre sättningar.
 
Jo det kan säkert vara så att skarven blir starkare om man sätter den i blött spackel, men om skarven inte blir perfekt dvs. att man inte för full vidhäftningen mellan spackel/remsa så är kanske limningsalternativet ändå starkare.?

Men finns det andra knep och knåp som underlättar spacklingen eller förbättrar resultatet så tar jag givetvis tacksamt emot dessa :)
 
Jag trod det är svårt för någon att hävda att det är nämnvärt bättre att spackla in remsan än att limma den. Eftersom det är busenkelt att limma upp remsan förstår jag inte varför man ska kladda med spackel för detta.
 
MathiasS skrev:
Man limmar pappremsan på ospacklad yta (använd våtrumstapetklister) direkt på gipsen.
Visst bör man spackla igen springorna mellan skivorna först. Kanske bara jag som får springor mellan skivorna...

Jag brukar fylla springorna med grovspackel och dra av mot gipsen så att det inte bygger något.
Sen en liten snabb putsning med sandpapper.
Sen rolla på rätt flödigt med våtrumslim. Har använt en liten roller som är kapad på mitten, med gott resultat.
Låt torka och sen börjar spackel och sliphelvetet...
 
Tappar man inte själva ideén med remsan om man limmar den utan spackel, jag tänker på att remsan är menad som armering för själva spacklet. Om man då limmar med tapetlim så fyller man ju igen "gallret" med tapetlim och således får nästa lager spackel ingen armering?
 
cameljointen skrev:
Tappar man inte själva ideén med remsan om man limmar den utan spackel, jag tänker på att remsan är menad som armering för själva spacklet. Om man då limmar med tapetlim så fyller man ju igen "gallret" med tapetlim och således får nästa lager spackel ingen armering?
Limmningen gäller pappersremsor, här finns inget galler....?
 
  • Gilla
amalia___
  • Laddar…
perkele skrev:
Visst bör man spackla igen springorna mellan skivorna först. Kanske bara jag som får springor mellan skivorna...

Jag brukar fylla springorna med grovspackel och dra av mot gipsen så att det inte bygger något.
Sen en liten snabb putsning med sandpapper.
Sen rolla på rätt flödigt med våtrumslim. Har använt en liten roller som är kapad på mitten, med gott resultat.
Låt torka och sen börjar spackel och sliphelvetet...
Riktigt stora springor skulle nog jag också spackla....:)
 
Enligt dem så är det bara pappersremsa som gäller. Det tål nämligen belastning åt alla ledder till skillnad från glasfiberväven. Först spackel i skarven och sedan remsa och sedan spackel över den är det som gäller enligt dem. Provade det när jag satte gips senast och det funkade bra. Skivorna är ju fasade så det ska inte vara nåt problem att få ned remsan i nivå. Du får spackla något bredare än själva fasningen så det blir en så jämn övergång som möjligt.
 
Satte min pappremsa i vått spackel och hade inga problem i fabriksfasade skarvar. Man får ha en ganska hård spackelspade dock. Japanspackel duger inte. :)
 
MathiasS skrev:
Limmningen gäller pappersremsor, här finns inget galler....?
Sorry, run time error :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.