Jag måate bygga en vägg framför en existerande vägg. Och i den existerande väggen finns ett vägguttag som jag då vill skarva till för ett nytt uttag i den nya väggen. Det går inte att dra in nya RK eller FK för de som sitter gör det stenhårt. Det går inte heller att bända upp järnröret så att det skulle nå det nya uttaget.
Är det OK att skarva en EKK i den gamla dosan till de befintliga ledningar?
 
Ja, men bara om du gör skarvstället åtkomligt.
 
TYvärr ser jag ingen möjlighet till det för det blir ju en ny vägg framför.
 
Det är ju bara att sätta dit ett lock över ett hål. Man får ALDRIG bygga in kopplingspunkter.
 
Det kan även vara värt att se en varningsklocka här. är det gamla järnrör och kablarna sitter fast så kan det finnas skador på kablarna. Kan vara värt att isolationstesta installationen.
 
Det måste ju gå att lösa på något annat sätt. Jag som elektriker tvivlar på att jag skulle misslyckas med alla andra lösningar så att det skulle sluta med att jag fick lösa det på ditt sätt.

Är du säker på att det verkligen inte går att byta trådarna? I 8 fall av 10 när det sitter helt fast i en gammal installation med pansarrör så sitter det en övertapetserad kopplingsdosa någonstans på vägen.

Annars kanske det finns en vind med sågspån, går det att komma åt röret därifrån och kapa upp det, kanske är problem att röret är knäckt i böjen ner i väggen och att det då går att byta trådarna? Då går det att skarva vidare och ner i den nya väggen.

//Patrik
 
Tack för alla råd! Det hela är en bostadsrätt med stenväggar och många våningar ovanför. Nyligen gjordes ett stambyte och någon hat gjort ett sänkt tak i badrummet för att dölja alla nyinstallationer. I samma vevan byttes även central (varför???) och nu går trådarna i centralen in i ett flexrör i plast och mynnar ut i köket c:a 5 m bort i ett avsågat stålrör. En kopplingsdosa har jag inte kunnat lokalisera, det finns inga tapeter där.
 
Stäng av strömmen och skicka in en dragfjäder. Där den stannar finns ofta en dosa. Prova att stöta med den där och lyssna.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
A
(y)
 
Är det ok om täcklocket till dosan är delvis dolt? Fick ett litet feltänk på dosan till utebelysningen, så halva locket är täckt av en knutbräda.
 
Njej. Det skall alltså gå att öppna dosan rimligt lätt för kontroll. Om knutbrädan sitter så att den måste brytas bort så skulle jag vilja påstå att det kravet inte är uppfyllt. Även om locket iofs. går att få bort men brädan sitter så att det inte går att komma åt och ex. koppla in mätinstrument.

I praktiken så är det viktigast att dosan sitter så att den går lätt att hitta. Har man ett elfel så får du väll acceptera att brädan blir kaffeved.
 
Sedan kan man ju undra vad det är för dosa som sitter ute och kan täckas av ett knutbräda.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.