Jag ska dela på ett gammalt rör i värmesystemet. Se bild nedan. Del C ska vara kvar, resten ska bort, sen ska en vinkelskarv gängas på. Hur funkar denna muffen? Jag har provvridit lite på B och A och det gick att få det att dela sig där, tänkte att B är tänkt som typ låsmutter. Men B verkar inte vilja vrida sig mot C. Hur funkar denna typ av muff?



Gamla rörledningar med korrosion och isolering, markerade med "A", "B", "C". Slitna ventiler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den korta rörsnutten, muffen och muttern kallas tillsammans för "skarvrör"
För att dela, dra ner muttern i botten på "C", backa ner "A" tills den släpper från det övre röret.
Används för att skarva två rör när dessa inte kan gängas ihop mot varandra.
 
Redigerat:
  • Gilla
KungAnka och 1 till
  • Laddar…
Stämde bra! Tackar.

Jag kan tillägga att tätningen mellan A och det gröna röret är lin i gängorna som vanligt medan den nedre tätningen kompletterandes med lin mellan A och B som ligger som en o-ring, dvs inte i själva gängan utan klämd mellan A och B. Möjligen satt det även lin i gängan, men inte mycket kvar efter allt gängande.

Svetstång ”Visegrip” och mycket kraft så gick det bra att komma åt.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Stämde bra! Tackar.

Jag kan tillägga att tätningen mellan A och det gröna röret är lin i gängorna som vanligt medan den nedre tätningen är lin mellan A och B som ligger som en o-ring, dvs inte i själva gängan utan klämd mellan A och B.

Svetstång ”Visegrip” och mycket kraft så gick det bra att komma åt.
Man kan få rensa bort "o-ringen" så man inte drar in den i gängan när B gängas ner. Då stretar det onödigt mycket. Värme är alltid bra när linade rör ska i sär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.