Fråga: någon som vet om det finns avloppsrör (110mm) som har kortare skarvlängd än det normala (~60mm)? Behöver en 100mm lång skarv bara.


Bakgrund: Hantverkare hade monterat avslut på avloppsrör i höjd med golvet, men enl Säker vatten ska det vara min 30 mm över tätskiktet. Fick bila upp, men svårt komma upp i dom ca 60mm som skarven på ett vanligt rör (110mm) kräver. Röret har en 89c krök 80mm ner i golvet, vill undvika hacka mig så långt ner för att undvika skada röret nere i golvet.
 
T tracker skrev:
[länk]
Ok, najs. Det är 110 in och 110 ut då? Bara omvänd riktning på flänsarna? Ingen risk för läckage?
 
Den sätts invändigt i 110 rör slätända och du får en muff uppåt som har 110 invändigt
 
T tracker skrev:
Den sätts invändigt i 110 rör slätända och du får en muff uppåt som har 110 invändigt
Japp, jag förstår. Insåg att jag hade en sån hemma, men när jag monterar den, så passar den förvisso, men det finns liksom inget motstånd att tala om. Man kan dra ur den lika lätt. Osäker på om en sån skulle hålla tätt. Känns inte som det uppfyller "Säker vatten"-kravet helt och hållet?

===

Har en tidigare erfarenhet med en sk "skjutmuff" som kändes ungefär så här av en fackman, den började läcka ordentligt efter bara någon vecka.
 
Det finns ingen standard för innermått tyvärr, ta bort oringarna och köp 0,5-1mm större på momentum eller liknande firma.
 

Bästa svaret

O
Jafo har flera produkter för ditt bekymmer. Goggla på jafo så kollar du deras anslutningar.
Är det en wcstol du ska ansluta så kapa röret jäms med betongen och sätt en jafo gas stos tex.
Uppviket görs mot stosen.
 
L lostinsweden skrev:
Eller även Jafo som Ovation menade:
[länk]

[länk]
Super, tack för all info. Kollar med dessa firmor. Verkar ju funka. Mycket tacksam för hjälp!!!
 
L lostinsweden skrev:
Eller även Jafo som Ovation menade:
[länk]

[länk]
Kollar återigen på detta. Är det helt förenligt att montera denna skarvmojäng, emot GVKs krav på 30mm ovanför tätskikt? Tänker att den inte sitter fast i röret på samma stabila sätt som dom vanliga 110-rören (det är ju bara dom här gummiflänsarna som håller den fast tänker jag. Drar i/ur den hur lätt som helst. .. ?:rolleyes:
 
  • Skarvmojäng monterad ovanpå ett avloppsrör i betonggolv med gummiflänsar, ej fastsatt i röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Det finns olika flänsar beroende på rör i golv.
Tötskiktet fästs på den släta ytan på stosen och de är godkänt
 
  • Gilla
Vandhelsing
  • Laddar…
Krilleman
Vad är det för innerdiameter på ditt anslutande avloppsrör?

Det ser inte ut som 110mm slätände utan WC-anslutning...

2318406_1.png

Avloppsrör i golv med intilliggande WC-anslutning utanför 110mm öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innerdiameter på röret i golvet är 105mm, ytterdiameter 110m. (Det du markerat grönt i bilden).
Mojöng-röret jag försökt ansluta med har 88mn ytterdiameter på fördelen (vit) och ca 105mm ytterdiameter på bussningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.