Har köpt en handdukstork dom leverrrad med 1.5 m lång kabel. Skulle behöva en metet till, finns det färdiga skarvkablar godkända för badrum?
 
Det går inte att byta kabeln mot en längre? För mig känns det lite "klumpigt" med en skarvkabel i ett badrum. Jag är ju iofs en sån där gammal stofil som inte ens riktigt gillar vägguttag i badrum...
 
Rent formellt så är det nog inget direkt förbud mot skarvkabel i badrum (såvida du inte drar ut den utanför badrummet?). Men det kan vara väldigt olämpligt.

Dvs, kabeln får inte kunna nå fram till dusch (120 cm från duschen) eller till badkaret (60 cm). Då vore det VÄLDIGT olämpligt om kabeln kan nå dit även om du i normalfallet tänker hålla den på behörigt avstånd.

Jag hoppas du är medveten om att uttaget måste vara skyddat av en jordfelsbrytare.

Tänk också på situationer i stil med att någon (ex. ett barn) kan få för sig att använda kabeln för att "nå längre" med sladden till något annat, kanske hårtorken till badkaret...
 
Det bästa är nog om du skaffar en elektriker som klamrar en kabel till en dosa vid handdukstorken. Handdukstorkar ansluts väl inte med stickpropp så att man kan använda skarvkabel??
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jo de levereras väldigt ofta med stickpropp.
 
min är med stickpropp
 
hempularen skrev:
Rent formellt så är det nog inget direkt förbud mot skarvkabel i badrum (såvida du inte drar ut den utanför badrummet?). Men det kan vara väldigt olämpligt.

Dvs, kabeln får inte kunna nå fram till dusch (120 cm från duschen) eller till badkaret (60 cm). Då vore det VÄLDIGT olämpligt om kabeln kan nå dit även om du i normalfallet tänker hålla den på behörigt avstånd.

Jag hoppas du är medveten om att uttaget måste vara skyddat av en jordfelsbrytare.

Tänk också på situationer i stil med att någon (ex. ett barn) kan få för sig att använda kabeln för att "nå längre" med sladden till något annat, kanske hårtorken till badkaret...

Räcker det om man har en jordfelsbrytare i proppskåpet? (vi har automatsäkringar där det finns en jordfelsbrytare)
 
Ja.
 
yuphin skrev:
Räcker det om man har en jordfelsbrytare i proppskåpet? (vi har automatsäkringar där det finns en jordfelsbrytare)
För att överhuvudtaget få ha ett normalt uttag i ett badrum är kravet jordfelsbrytare. Det vanligaste är att den sitter i centralen och är gemensam för hela anläggningen. Så ja, den jordfelsbrytaren räcker för att få ha ett uttag.

Dock måste du beakta de risker med exempelvis "lång" skarvsladd som hempularen tog upp även om du har jordfelsbrytare på rätt sätt. Du kan med andra ord inte göra "dumma" lösningar och tro att det är OK bara för att du har jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Gör som Handysmurfen säger och ring en elektriker som får sätta en dosa bredvid handukstorken. Låter helt vansinnigt att ha en sladd hänga längs väggen längre än t.o.m. 1.5 m! Har du ingen känsla för estestik alls??

//Patrik
 
Finns snygga kabelkanaler idag :)
 
Du får inte förlägga anslutningskablar i kabelkanaler så den går inte.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Låter helt vansinnigt att ha en sladd hänga längs väggen längre än t.o.m. 1.5 m! Har du ingen känsla för estestik alls??
Fast den kan ju vara bra som extra tvättlina om handdukstorken inte rymmer allt... :surprised:

Skämt åsido, att låta en elektriker fixa det hela är ett bra råd. 2,5 m lös sladd känns rätt fel i ett badrum.
 
Absolut det ska jag göra i det rummet där jag behöver skarva..men i badrum nr 2 klarar jag mig med anslutningssladden och är det verkligen så att man inte får dra den i en kabelkanal som bara tejpas fast?
 
Kalla det kabellist istället så tror jag det går bra, dvs en list som rymmer en kabel men som ändå inte döljer den utan att det fortfarande är uppenbart att det ligger en kabel där.

Frågan om det är lämpligt kvarstår dock. Jag skulle inte använda en skarvsladd i samband med detta. Så en anslutningspunkt/uttag inom räckhåll för anslutningskabeln behövs om den inte går att byta till en längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.