Hej, har en liten sak som jag önskar hjälp med.
I köket har jag en skarv mellan bänkskivorna, när jag gjorde
dem var planen att nåta mellan skivorna för att få en snygg
svart linje där, men när allt låg på plats kunde man genast
konstatera att mellanrummen i skarven varierar mellan 2-6 mm
vilket gör att det förmodligen inte skulle bli så snyggt med nåtning.

Har ni något tips om hur jag kan dölja dessa skarvar eller få dem raka
UTAN att ta bort alla bänkskivor igen?

så här ser det ut idag..
 
  • IMAG0031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har såga med sticksåg, va? No good.
Det behövs en justersåg för att få snygga skarvar.
Dessutom bör du kexa ihop ändarna, men det har du kanske gjort?
Generellt ,när det gäller stavlimmat trä, är det inte bra att gera dem, då träet gärna vill lyfta i den "tunna" änden.
 
Nej inte sticksåg, med klinga, dem är inte kexade nej, men dem sitter ihop
i underkant med en tunn stålplåt...

funderade på en överhandsfräs för att göra ett jämt spår men den kommer
jag inte åt med längst in mot väggen. =P
 
Det ser verkligen ut som att de sågats med sticksåg, men säger du nej så är det väl bara en synvilla då...

Svårt att rätta till sådant i efterhand tyvärr och ska man ta bort skivorna för att såga dem bättre så räcker de ju inte till.

Jag hade skaffat nya skivor och anlitat proffs med rätt maskiner och kunskap så det hade blivit 100%.
En sådan sak går man bara och retar sig på hela tiden annars.
 
hmm...ok som jag ser det så har jag ett par alternativ.

1) nåta det som der är.
2) lägga i någon form av T-lister (vet dock ej om det finns)
3) försöka göra snitten lite jämnare med typ en överhandsfräs
alternativt stämjärn, för att sedan nåta det...
 
Visst kan man göra som du beskriver om man nöjer sig med det.
Jag såg det mest ur egen synvinkel....sorry :blushing:

Personligen hade jag bara gått och stört mig på att ha ev. lister
eller en sned nåtning som inte stämmer i färgen.
 
Det beror lite på om det går att att rädda eller inte.
Här följer en budgetvariant och inte som man/jag skulle göra normalt.
Har ni ett överhäng till höger /vänster om respektive skiva?Om så är fallet så kan man ju snylta några millimeter på det.Har ni inte överhäng utan mot tex en högskåpsstomme så blir ju skivorna kortare ju mer ni sågar i dem vilket bara gör att ni föflyttar problemet.Då är enda lösningen att byta ut skivorna.
Att plocka väck skivorna är ett absolut måste.Om ni kör med cirkelsåg så håll den mot ett anhåll tex en rätskiva spänd med ett par tvingar om ni inte har tillgång till en cirkelsåg som löper i linjal.
Har ni inga kexmaskiner så är mitt råd att fästa undertill med spikplåtar.För att detta skall vara möjligt får även skåpstommen i hörnan bort.
6mm är mycket att fylla igen.Kommer du bara ner till 2 mm så kan detta fyllas igen med Trälim/slipdamm dvs man lägger en sträng trälim i springan och fyller i med damm som man får slipa upp med sandpapper.Sedan slipar man samtliga skivor så de får samma färg.Har skivorna legat ett tag så mörknar de av uv strålning.
och till sist vald ytbehandling.
 
hmmm...ingen som hakar på min fina idé om nåtningen då?
 
Nåta brukar man ju göra för att få en snygg skarv med avvikande färg än skivan som sådant men i detta fallet tror jag bara detta ännu mer kommer visa skillnader i bredd på skarven och ojämnheter. Mitt förslag är att försöka rädda det med antingen klar silicon eller ekfärgad silicon (eller annan elastisk massa). Gömde en 2 mm bred skarv i ekskivor rätt bra på det sättet och i och med att färgen var ton i ton med skivan la man inte märke till den så mycket sen.

Funkar det inte kan du ju alltid övergå till mekanisk bearbetning...

// Mats
 
"ekfärgad silicon" ?? visste jag inte ens att det fanns...
 
Det finns ju t-list i aluminium och plast, men det förstör både uteseende och funktion rätt kraftigt. Jag skulle testa att foga. Stör du dig fortfarande på att fogen är ojämn efter ett par månader så kan du ju åtgärda det i efterhand. Precis när man gjort ett misstag så känns ofta problemet större än vad det kanske egentligen är, så låt det mogna lite är mitt tips.

Rensåga (med en såg som sågar rakt) och lägga i en bit ek i skarven på några mm kan ju vara en idé annars.
 
Redigerat:
swecul skrev:
"ekfärgad silicon" ?? visste jag inte ens att det fanns...
Finns förvånansvärt många skumma färger på silicon även om allt kanske inte står hemma i hyllorna på byggvaruhandeln. Finns ju även reparationsmassa för parkettgolv som garanterat finns i lämplig färg men frågan är om det är lämpligt på en yta där du hanterar livsmedel

// Mats
 
ikeahantverkaren skrev:
Det beror lite på om det går att att rädda eller inte.
Här följer en budgetvariant och inte som man/jag skulle göra normalt.
Har ni ett överhäng till höger /vänster om respektive skiva?Om så är fallet så kan man ju snylta några millimeter på det.Har ni inte överhäng utan mot tex en högskåpsstomme så blir ju skivorna kortare ju mer ni sågar i dem vilket bara gör att ni föflyttar problemet.Då är enda lösningen att byta ut skivorna...
Håller helt med, med ett litet tillägg. Om bänkskivan är monterad mot en skåpsstomme går det att täcka springan som uppstår vid skåpet med en hyfsat diskret list. Inte optimalt, men hellre en list där än en T-list i nuvarande springa.
 
Fräs ett spår 6 mm brett och 8-10 mm djupt och nåta med svart nåtning.
Om du inte kan ta loss skivorna så du kommer åt med fräsning längst in kan du använda "japansåg" och stämjärn för den biten, men det tar tid att få det snyggt.

Annars är kanske Paul-Staffanstorps kommentar rätt , börja om från början.

mvh P-O
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.