H
Alt 1:
Illustration av murverk med olika mönster för att diskutera byggnadstekniker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 2:
Illustration av stegvis fasad med flera våningar i gult och detaljer i svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
El-homer
  • Laddar…
Är det medvetet att du vill ha ett mer eller mindre repeterbart mönster i läggningen?

/Göran
 
Stickan56
Välj det alternativ som ger minst spill.
Ingen kommer ändå att märka någon skillnad. :D

Stickan
 
H
Sharky58 Sharky58 skrev:
Är det medvetet att du vill ha ett mer eller mindre repeterbart mönster i läggningen?

/Göran
Just dessa alternativen är medvetet valda. Egentligen för att jag har 50st 480 längder och 24st 360 längder som jag har att jobba med. Samt att jag är rädd för att det annars blir ännu mer knasigt när jag väl lagt det. Tar dock gärna emot förslag på hur det kan göras bättre.
 
H
Stickan56 Stickan56 skrev:
Välj det alternativ som ger minst spill.
Ingen kommer ändå att märka någon skillnad. :D

Stickan[
Stickan56 Stickan56 skrev:
Välj det alternativ som ger minst spill.
Ingen kommer ändå att märka någon skillnad. :D

Stickan
Precis. Det är nog bara jag själv som kommer tänka på det men tänker att det kanske är ett av alternativen som ändå är något bättre. Har läst att man vill ha skarvarna oregelbundet men samtidigt när det är första gången man lägger kanske det inte är helt lätt att få det snyggt så då tänker jag att ett system kanske är bättre.
Jag har 50 st 480 längder och 24 st 360 längder. Så så länge det går ihop med det så struntar jag i spillet.
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Anledningen till min fråga var:

- Skall du inte ha en fris?

- Ibland ( ibland för ofta....) har trallbrädor sprickor i ändarna som man vill såga bort. Hur gör du med mönstret då?

----------------------------------

Vill man ha raka linjer så är det en sak men vill man att ögat inte skall fastna på något speciellt så är "knasighet" - dvs slumpmässighet när det gäller vart skarvarna ligger det bästa.

Raka linjer:

Nybyggd trätrall med ett oregelbundet skarvmönster och vita pelare, med utsikt över en trädgård och en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Göran
 
  • Gilla
Terese Carlberg och 1 till
  • Laddar…
H
Sharky58 Sharky58 skrev:
Anledningen till min fråga var:

- Skall du inte ha en fris?

- Ibland ( ibland för ofta....) har trallbrädor sprickor i ändarna som man vill såga bort. Hur gör du med mönstret då?

----------------------------------

Vill man ha raka linjer så är det en sak men vill man att ögat inte skall fastna på något speciellt så är "knasighet" - dvs slumpmässighet när det gäller vart skarvarna ligger det bästa.

Raka linjer:

[bild]

/Göran
Jag kommer ha en fris längst ut på kortsidorna och i vinklarna. Så det blir inget ändträ där. Samt att det ligger i höjd med gräsmatta så det kommer kläs in med marksten sen också.
 
H
Sharky58 Sharky58 skrev:
Anledningen till min fråga var:

- Skall du inte ha en fris?

- Ibland ( ibland för ofta....) har trallbrädor sprickor i ändarna som man vill såga bort. Hur gör du med mönstret då?

----------------------------------

Vill man ha raka linjer så är det en sak men vill man att ögat inte skall fastna på något speciellt så är "knasighet" - dvs slumpmässighet när det gäller vart skarvarna ligger det bästa.

Raka linjer:

[bild]

/Göran
Såg bilden nu. Snyggt! Jag gillar symmetri. Dock tror jag det skulle bli konstigt för oss att dela av med fris i mitten då det behöver vara tre sektioner och vårt möblemang sannolikt hamnar lite konstigt i förhållande till fris i mitten.
 
Standardsättet när man skall ha fris är ju att man lägger ut trallen först och då kan man justera vart skarvarna hamnar. När all trall är utlagd så renkapar man för frisbrädan.

/Göran
 
H
Sharky58 Sharky58 skrev:
Standardsättet när man skall ha fris är ju att man lägger ut trallen först och då kan man justera vart skarvarna hamnar. När all trall är utlagd så renkapar man för frisbrädan.

/Göran
Ok. Med tanke på längderna jag har på trall och utformning så skulle jag nog då vilja ha 360, fris, 480, fris, 360. Men det har jag inte trall för så det får bli på vanligt vis.

Men om man har en tvärgående fris. Blir det egentligen inte fler ändträ då som kan sticka upp på samma ställen (likt generalskarv)?
 
H hrt skrev:
Men om man har en tvärgående fris. Blir det egentligen inte fler ändträ då som kan sticka upp på samma ställen (likt generalskarv)?
Nu kanske jag missuppfattar dig , men en tvärgående fris innebär ju bara att du avslutar ändträ mot en fris istället för rätt ut i fria luften. Det ökar inte sannolikheten för att skarvar uppträder på samma ställe.

Och för att förtydliga, när man "slänger" ut trallen först så kan man justera utsticket på sidorna med flit , och för att bli av med ändsprickor - eftersom man ändå måste renkapa för att lägga dit frisbrädan.

/Göran
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
H
Sharky58 Sharky58 skrev:
Nu kanske jag missuppfattar dig , men en tvärgående fris innebär ju bara att du avslutar ändträ mot en fris istället för rätt ut i fria luften. Det ökar inte sannolikheten för att skarvar uppträder på samma ställe.

Och för att förtydliga, när man "slänger" ut trallen först så kan man justera utsticket på sidorna med flit , och för att bli av med ändsprickor - eftersom man ändå måste renkapa för att lägga dit frisbrädan.

/Göran
Sorry jag missuppfattade. Jag trodde du menade en fris i mitten av altanen så att man körde generalskarv mot en fris och delade av altanen i sektioner med hela längder.

Jag kommer ha fris på sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.